Ny organisation skal sikre digital integration i GroupM

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

45 medarbejdere er blevet samlet i en enhed, som med udgangspunkt i data skal sikre en fælles tilgang i alle gruppens bureauer.

En ny enhed i GroupM har fået navnet GroupM One. Der er dog ikke tale om et bureau, et selskab eller en afdeling i gængs forstand.

Godt nok rummer den 45-50 medarbejdere, men de får en lidt anderledes hverdag: mandag og fredag arbejder de og sidder sammen i GroupM One. De resterende hverdage sidder de som del af deres normale teams på de enkelte bureauer i GroupM.

I spidsen for GroupM One finder man Paw Saxgren, der blev hentet til GroupM i sommer fra Aegis, og han forklarer om organisationen, at hensigten er at sikre en samlet tilgang til den del af den digitale verden, der har udgangspunkt i data og teknologi.

“På den ene side skal vi håndtere områder som search og programmatic buying, og ansvaret for det ligger klart i GroupM One. På den anden side skal vi evne at favne de mange nye ting, der konstant dukker op i den digitale verden samt sikre, at det digitale arbejde bygger på en fælles forståelse og tilgang uanset, hvilket bureau i gruppen, man er kunde hos. Vi taler selv om, at vi centraliserer for at decentralisere,” siger Paw Saxgren.

Det indebærer f.eks., at der er etableret en central trade desk. Paw Saxgren understreger samtidig, at der er mere streg under data end digital i forståelsen af den nye enhed.

“Skal der bookes en traditionel banner-kampagne hos f.eks. Ekstra Bladet, så håndteres det af de enkelte bureauer. Vores hovedopgave er at gå ind i det datadrevne og hjælpe kunderne med at omsætte de mange muligheder, der er i den digitale verden for at få viden og data, til konkret handling i markedsføringen,” siger Paw Saxgren og fortsætter:

“Det er her vores primære eksistensberettigelse ligger. Det er et område, der både udvikler sig meget og som stiller krav til teknologiske kompetencer. Det er også et område, hvor der skal være plads til at investere i at afsøge nye områder uden at være sikker på, om det er noget, der kan bruges.”

Paw Saxgren nævner også investeringer i at kombinere traditionelle og langsomme data – som f.eks. media-statistikker – med de hurtige digitale med henblik på at etablere langt mere dynamiske salesmodelling modeller, end man tidligere har set.

“Den grundlæggende holdning i netværket globalt er, at der er bureauer nok. Udfordringen er at skabe integration – ikke at sprede sig ud på selvstændige specialkompetencer. At give kompetencerne et navn er en dansk ide – men det ændrer ikke på, at vi arbejder efter det samme fokus,” siger Paw Saxgren og fortsætter:

“Selvom vi er meget datadrevne og ingeniører er en ny medarbejdergruppe på et mediabureau, så ændrer det ikke på, at den grundlæggende opgave handler om at tilvejebringe indsigter, som kan danne grundlag for en skarp strategi. Teknologien er et middel – ikke et mål – og derfor skal vi have de mennesker, der evner at bruge teknologien til at skabe resultater.”