Ny på toppen som Danmarks største PR-bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Primetime kan nu kalde sig for Danmarks største PR-bureau. Pladsen overtaget fra Operate.

Operate havde ikke et godt 2013. Bruttoavancen faldt med 15,3 pct., og da Primetime samtidig holdt en stabil udvikling, betyder det, at der er skiftedag på toppen, når man kigger på størrelse.

Primetime kan nu kalde sig for Danmarks største PR-bureau. Operate indtager 2. pladsen, mens Mannov tager 3. pladsen.

Samlet set var 2013 ikke et prangende år for de 31 bureauer i Bureaubiz’ årlige bureaurapport. Bruttoavancen steg en anelse – med under 1 pct. – mens indtjeningen faldt med næsten 20 pct. Overskudsgraden landede på 7,7.

Der er dog betydelig forskel på, hvordan de enkelte bureauer har klaret sig. Kreab Gavin Anderson ligger i front med en vækst på 50,8 pct. – en vækst som dog dækker over en fusion med KommunikationsGruppen i starten af 2013. Det gav en samlet bruttoavance på 9,5 mio. kr. i 2013.

Andre højdespringere er Kasters med +44,1 pct. til 4,9 mio. kr. og Dreyer & Kvetny med +34,3 pct. til 9,0 mio. kr.

Største overskud stod Help PR for med +7,366 mio. kr. – en vækst på 29,2 pct. – mens MSL Group stod for det største underskud: – 3,185 mio. kr. mod et overskud på knap 3 mio. kr. året før.

Nøgletal for Primetime

  • Bruttoavance 29,851 mio. kr. -0,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,036 mio. kr. +3,9 pct.
  • Lønandel
  • Resultat af primær drift +2,564 mio. kr. +19,7 pct.

Rettelse:

I den trykte udgave af Bureaurapporten står Mannov noteret til en bruttoavance på 30,456 mio. kr. – og dermed øverst på listen. Der er dog tale om en fejl.
Bruttoavance er normalt Omsætning minus eksternt varekøb. Ud af bruttoavancen betaler man så personale, afskrivninger, og Andre eksterne omkostninger (husleje, telefon, etc.)
I Mannovs regnskab har man kaldt eksternt varekøb for Andre eksterne omkostninger, hvilket har ført til misforståelsen.

Bureaubiz beklager.