En ny partner, en ny kreativ direktør og en intern turnover.
Yellow er trådt ind i 2016 med forandret opstilling og indstilling. Men dermed ikke sagt, at det mellemstore, men udadtil stille, bureau nu søger at rykke eksempelvis awards ned fra hylderne.
Den senest ankomne partner er Cathrine Brekke Skyum. Nordmanden bor i København, og årsagen til at understrege dette er, at hun samtidig har været ansvarlig for Yellows norske kontor, som bureauet åbnede for godt et år siden.
”Cathrine er project manager og har været på Yellow i snart syv år. Hun er den første kvinde i partnerkredsen, der tæller stifterne Anders Lykø Hansen og Steen Bundgaard samt Jakob Bruun og mig,” siger Søren Sachs.
Anders Lykø Hansen er uforandret Yellows adm. direktør, mens Steen Bundgaard har overladt posten som kreativ direktør til Jakob Bruun, der i øvrigt var den første ansatte på bureauet.
”Anders og Steen er stiftende partnere, men har understreget, at vi er ligeværdige, og at ordet er frit. Og dét har været flittigt brugt det seneste års tid,” siger Søren Sachs og uddyber diskussionens karakter:
”Det har været en prioritet for os at udvide kundeporteføljen og få sammensat de kompetencer, der matcher denne portefølje. Det har vi, og derfor har vi det seneste år kunne kigge på næste punkt: En intern turnover – hvor de investeringe, vi har gjort, gene skal bevise sit værd. Det har krævet diskussioner, men de ser ud til at have båret frugt, for 2015 blev et OK godt år.”
Markante kunder
2015 var også et stille år, hvad angår bureauets site – og i 2016 er det fortsat ’under construction’ og har været det i månedsvis. I stedet henviser Yellow bl.a. til sin Facebook-side.
Denne henvisning har mange personer tilsyneladende fulgt, for Yellow har over 5.000 likes, hvilket gav en 3. plads på Bureaubiz’ Top25 over de danske reklamebureauers popularitet på Facebook.
I og for sig et præcist billede på bureauet: På nogle områder gør Yellow ikke meget væsen af sig, og på andre områder evner man at gøre sig markant mere bemærket.
Yellow var i nogle år med i MyImage-analysen, men lå ifølge MyResearch langt, langt nede kendskabsmæssigt. Dette har ikke forhindret bureauet i at lande nogle af landets mest profilerede brands, bl.a. Carlsberg, Danske Bank (MobileLife-divisionen), DSB og TDC. Dertil kommer Steen & Strøm, som Yellow håndterer 20 shoppingcentre for.
Yellow er således leadbureau for Carlsbergs aktuelle repositionering i Danmark, og også DSBs største kampagne i tre år – med bl.a. DM, print og SoMe – havde Yellow ved roret.
Og kunderelationerne er ganske lange:
”Steen & Strøm var vores første kunde for over 18 år siden. Og TDC har vi arbejdet med i 8-9 år,” siger Søren Sachs.
Yellow har både stået for katalogproduktion, SoMe-håndtering og 360 graders kampagner. Det kan – for udenforstående – gøre det svært at placere Yellow bureau-mæssigt.
”Vi er et reklamebureau – og det er vi pisseglade for.”
Hvorfor så glade?
”Fordi vi godt kan lide håndværket – at forstå et brand. I vores øjne er et reklamebureaus rolle at hjælpe kunden med at fastholde brandets værdier og udvikle det strategisk såvel som taktisk. Så er den ikke længere. Selv om vi er digitale, ser vi derfor heller ikke os selv som et digitalbureau. Vi benytter de kanaler, der fugnerer i de enkelte sammehænge, og vil ikke være låst af et set-up,” siger Søren Sachs.
Nærmer sig 50 medarbejdere
Næste fokusområde for Yellow er et skandinavisk setup. Bureauet i Norge vil blive efterfulgt af et i Sverige – dog i første omgang med svenskere siddende på bureauet i København.
”Vi er 42 medarbejdere nu. Konkret er der en håndfuld på vej – med afsæt i de svenske shoppingcentre samt dét, der er i pipelinen. Vi nærmer os 50 medarbejdere,” siger Søren Sachs.
Og hvad angår medarbejdere, oplever Yellow en tilgang, der minder om kundernes: At nervøsiteten ved at entrere med bureauet er aftagende.
”Vi har aldrig prioriteret branchens awards, men vi har prioriteret Facebook, og vi fejrede, da vi rundede 5.000 – en målgruppe, vi er bevidste om. I forlængelse af denne opmærksomhed oplever vi en stor vækst i ansøgninger. Jeg ved ikke, om det er en generel tendens, men vi kan i al fald konstatere, at både erfarne bureaufolk og nyuddannede søger ind,” siger Søren Sachs.
At runde 50 medarbejdere vil være en milepæl for Yellow, men ikke noget, bureauet opsøger: ”Vi er efterhånden et mellemstort bureau, men vi tænker og agerer som et lille bureau.”
Hvordan opfører små bureauer da sig?
”Med en no-nonsense tilgang. Vi er løsningsorienterede mere end noget andet. Her er ingen divaer,” siger Søren Sachs.