Platform forbinder ukrainere med reklamejobs i Europa

Emil Malte Simonsen,
journalist

Pia Osbæck,
redaktør

Et nyt projekt skal hjælpe ukrainske reklame- og marketingfolk til at få job i Europa. Uanset om de bliver hjemme i Ukraine eller flytter fra landet. Platformen er gratis at bruge.

Et branchespecifikt støtteprojekt skal hjælpe ukrainere med at få et job i Europa. Platformen www.AdAid.eu forbinder ukrainske reklame-, marketing- og kommunikationsfolk med jobmuligheder i Europa. Også af den slags, der kan klares, hvis man er forblevet i Ukraine.

Tanken bag platformen er dels at udtrykke solidaritet med de mange mennesker, der er berørt af krigen i Ukraine, dels at tilbyde en konkret håndsrækning til ukrainske kolleger i kommunikationsindustrien.

Hos digitalbureauet Frankly vækker initiativet i dén grad gehør:

“Det er et fremragende initiativ. Vi har i uger talt om, hvordan vi som virksomhed bedst bidrager. Vi er forfærdede over situationen og har enorm sympati for de mennesker og familier, hvis tilværelse er splintret. Donationer er afgjort en god vej, da man overlader arbejdet til folk med relevante kompetencer. Dog er vi landet på, at vi gerne ville blive konkrete inden for vores egne rammer og forsøge at hyre folk til vores kontorer i København, Vilnius eller Bologna – og ad den vej hjælpe nogle familier. Så derfor kommer dette initiativ som sendt fra himlen og vi vil straks gå igang,” siger partner og CCO i Frankly, Klavs Valskov, som i øvrigt selv primært arbejder ud fra Italien.

Platformen er gratis at bruge og tilbyder i sin enkelthed arbejdsgivere at opslå jobs, mens ukrainske jobsøgende kan dele deres CV. Dermed håber man at kunne give hurtig adgang til jobtilbud og støtte til konkrete personer. 

Projektet startede som et initiativ fra reklamebranchen i Polen og er siden blevet til et tværeuropæisk projekt i samarbejde med den europæiske brancheorganisation for kommunikationsbureauer, EACA, som KreaKom er en del af.