Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk

Bureauet tog lidt utraditionelt initiativ til den oplysningskampagne, som netop har sikret Folkekirkens Nødhjælp hæder i New York.

Der er steder i verden, hvor det kan være livstruende at løbe ud og spille fodbold. Med kampagnen Clear the Pitch satte Folkekirkens Nødhjælp og Grey Group sidste år fokus på problemer med landminer verden over.

Det indbragte i sommer en sølvmedalje ved Cannes Lions i kategorien Entertainment for Music, og i torsdags kunne Grey og Folkekirkens Nødhjælp føje endnu et trofæ til samlingen, da kampagnen vandt hovedprisen, 2016 Grand Global Award, ved Global Awards i New York.

Kampagnefilmen er i al sin enkelthed ledsaget af Liverpool-temaet ’You’ll Never Walk Alone’ og viser sluttelig en dreng på primitive krykker og med et tomrum, hvor det højre underben skulle have været.

”Clear the Pitch-kampagnen handler om at få fokus på al den ueksploderede ammunition, der desværre ligger rundt omkring i verden. Det er jo forfærdeligt, at det primært er børn og fuldkommen uskyldige mennesker, som bliver invalideret og dræbt af det her,” siger Mulle Juul Korsholm, der er kampagnechef i Folkekirkens Nødhjælp, til Bureaubiz.

Hun fortæller, at det noget utraditionelt var bureauet, som i sin tid tog initiativ til kampagnen og kontaktede den danske nødhjælpsorganisation. Folkekirkens Nødhjælp – eller DanChurchAid, som de hedder ude i verden – spiller globalt set en betydelig rolle i forhold til blandt andet minerydning.

Hos Folkekirkens Nødhjælp er man ifølge Mulle Juul Korsholm glade for og stolte af samarbejdet, som har fungeret ved hjælp af ”sindssygt mange Skype-møder”.

Og selvom alverdens branchepriser ikke kan skæppe i kassen til nødlidende, spiller anerkendelsen alligevel en positiv rolle for Folkekirkens Nødhjælp:

”Det, at vi får international anerkendelse, betyder noget, når vi er ude og funde internationalt. Her i Danmark spiller det ikke den store rolle i forhold til fundraising, men rekrutteringsmæssigt bidrager det til, at vi blive et attraktivt sted at arbejde for dygtige marketingfolk. Og så betyder det selvfølgelig noget for arbejdsglæden,” siger Mulle Juul Korsholm.

Prisen ved Global Awards blev modtaget af en repræsentant fra Grey i New York. Global Awards med undertitlen ’World’s Best Healthcare & Wellness Advertising’ blev i år uddelt for 22. gang, og Clear the Pitch vandt i kategorien ’Advertising To The Consumer/Patient: Educational Awareness’.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club