Af Peter Engholm 25@mail.dk

People Group bliver et nyt og anderledes mediehus, hvis man får den nye radiokanal. Den skal nemlig flytte ind hos bureauet, så man kan søge synergier på kryds og tværs.

Der har været lidt profilgrød i præsentationen af koncernerne bag det eneste bud på den nye landsdækkende radiokanal: Alle har fået rigtigt fat i Berlingske Media, mens People Group og People’s Press (der jo ejes af ArtPeople) er blevet nævnt i flæng.

“Det er People Group, der står bag – ikke kun People’s Press. Vi er fælles om det her, og der er mange opgaver, der kan løses af bureauerne,” siger Jakob Kvist, kreativ direktør i ArtPeople og bestyrelsesmedlem i Berlingske People, der står bag ene-buddet på FM4.

Lidt kækt kunne man spørge, hvad et bogforlag som People’s Press skal i en radio – men ArtPeople har både pladeselskab og foredragsholdere i stalden. Det mere oplagte spørgsmål må være: Hvad skal de øvrige bureauer i People Group med en radio?

“Det er – til at begynde med – hele brandingdelen, der allerede er taget hul på med navnet Radio 24Syv. Det er ikke en segmenteret radio, men én, der vil ud til mange – og det er svært. Det er ingen leg at etablere en ny radio og erobre lytterne, men den opmærksomhed og interesse kan bureauerne om nogen skabe,” siger Jakob Kvist.

Samtidig er der sideaktiviteterne – de, der understøtter og forstærker radiokanalen.

“En moderne radio skal nå ud på mange platforme – mobilen, Facebook, chatfora m.m. – og det formår huset også at håndtere,” siger Jakob Kvist.

Radio 24Syv er en news-talk kanal – en udpræget snakkkeradio med en lav musikfrekvens. Og også her forventer Jakob Kvist, at People Group over en bred kam kan byde ind:

“Kanalen skal ifølge udbuddet have en kraftig satiredel. Og det er ikke kun os på ArtPeople – med satirefolk og stand-uppere – som kan byde ind her, det kan bureauerne også. Det er naturligt, at vi alle byder ind, og at der inddrages forskellige miljøer og kreative enheder. Vi har bl.a. også et par filmselskaber i huset.”

Og der bydes ikke kun ind med bureaukræfter, men også kvadratmeter. Radio 24Syv skal nemlig ligge hos People Group. Efter at AdPeople flyttede, er der plads, og således kan man fylde evt. ledige kvm ud – tilmed med noget, der kan skabe synergi og energi.

“Vi kan blive et mediehus på en ny måde – hvis ellers ansøgningen bliver godkendt. Vi kan mærke det i maven, hvadenten man er bogredaktør, pladeselskabsmand eller reklamemand: Det føles rigtigt. Vi har ikke budt ind for at tjene mange penge – det levner setuppet ikke mulighed for – men fordi vi vil producere indhold, der er spændende. Det er en sjov og ikke mindst mindst vigtig platform, der kan skabe yderligere energi i huset – tilmed i døgndrift,” siger Jakob Kvist.

Skal man være retfærdig, så er det næppe nyt, at finde et medie og reklamebureau i samme hus – i Herning finder man f.eks. også et mediehus med et bredt sæt af aktiviteter. Men det er nok nyt, at se et så højt profileret bureau som People Group blive bundet så tæt sammen med et medie.

Kommentarer

  1. Den er ikke helt fin i kanten, den der. Er der i virkeligheden tale om en statsfinancieret markedsføringskanal for People Press’ udgivelser og Art Peoples stald?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club