Ny rekord for annoncer, men væksten aftager 

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

I 2022 steg annonce-omsætningen til 16,8 mia. kr. Væksten i 2022 er på 4,6 pct. sammenlignet med 2021. Podcasts har den største relative vækst.

(opdateret med IRM-justering fra “næsten 16,6 mia.” til 16,8 mia. kr.)
”Reklameforbrugsundersøgelsen” er en institution i branchen – ikke kun for evnen til at mase 10 stavelser ind i ét ord, men fordi den i årtier har leveret et overblik over det hjemlige annonce-marked.

Dansk Oplagskontrol og senest Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research har stået bag undersøgelsen, som svenske Instituttet för Reklam- och Mediestatistik, IRM, overtog helt for mindre end en måned siden. Svenskerne står bag tilsvarende undersøgelse i Norge og Sverige og har desuden bistået med den danske undersøgelse inden for de seneste fem år.

Og IRM debuterer med en rekord, for annonce-omsætningen steg til 16,8 mia. kr. sidste år. 

Annoncemarkedet domineres af de digitale annonceinvesteringer. De stiger til 11,4 mia. kr., svarende til 69 pct. af annoncørernes samlede investeringer.

Stigningen for digitale reklamer i 2022 er på 7,3 pct. i forhold til 2021. Den rekordstore vækst, som blev registreret for 2021, er dermed afløst af en fremgang på samme niveau som trenden fra før pandemien. 

Størst relativ vækst i 2022 er registreret for reklamer i Podcasts, men omsætningen er dog fortsat beskeden. Også Biograf, som vokser med 77 pct., og Outdoor som vokser med 27 pct., har gjort det godt i 2022. Begge kategorier blev hårdt ramt under pandemien, men de har nu helt genvundet det tabte og har derudover fået yderligere vækst.

Men ikke alt er godt og fremgangsagtigt. Madeleine Thor, direktør for IRM, siger:

”Trods den positive udvikling i 2022 som helhed er der indikationer på en opbremsning i væksten i andet halvår, således at annoncemarkedet dermed nu står foran et vanskeligere 2023.”