Af Peter Engholm 25@mail.dk

Antal indsendte kampagner holder de senere års niveau, men shortlisten slår sin egen rekord – dog kun marginalt, for en gennemgang viser, at DM-shortlisterne har bugnet de seneste år. Derudover har juryen udvalgt fem særligt kreative kampagner.

OPDATERET: Post Danmarks årlige arrangement, Direct Marketing-dagen, er både stort og traditionsrigt. Mange deltagere og – fra og med sidste år – mange priser. En af traditionerne er stor sandsynlighed for at gøre sig gældende.

I år indsendte bureauerne i alt 106 arbejder, og de 59 af dem blev nomineret. Det svarer til 55,7 pct. af de indsendte arbejder, og det er rekord – både i antal og nomineringsgrad.

Men det er ikke exceptionelt i DM-regi, for en gennemgang af de seneste syv shortlister viser, at næsten 50 pct. af de indsendte arbejder kom på shortlisten. Og det gør DM-dagen til en oplagt kandidat til reklameprisen med den største gevinstchance.

Indtil sidste år bestod gevinsten primært i at blive nomineret, idet man i en årrække havde uddelt 7-8 priser, inkl. Den Danske Direct Marketing Pris, men ekskl. de personlige priser.

Fra og med 2010 blev priserne diffentieret, så der nu kunne uddeles både guld, sølv og bronze, og det tredoblede med et snuptag antallet af priser.

Og hvis man medregnede special awards, så var der sidste år 31 priser – altså en gevinstchance på over 25 pct.

Juryformand og direktør i Post Danmark, Finn Hansen, slog sidste år fast, at de mange nomineringer og priser var udtryk for et højt niveau i den danske DM-branche. Og det underbygges da også af tilsvarende flotte danske placeringer de senere år ved Echo Awards, der kan betegnes som VM i DM.

Og apropos store gevinstchancer: Allerede inden DM-dagen den 5. maj har juryen udpeget fem vindere, nemlig fem kampagner med et særligt kreativt indhold, som – på Post Danmarks regning – bliver tilmeldt sommerens Direct Lions i forbindelse med Cannes Lions.

De fem kampagner er: Old grumpy (Novozymes – Klausen + Partners), Falsk alarm (Falck – RelationshusetGekko), Vi hylder de langvarige kundeforhold (TDC – DialoguePeople/NetPeople/Partners), Et spil med sikkerheden som indsats (IBM og Secure Device – OgilvyOne) og Donér din status (Læger Uden Grænser – Hjaltelin, Stahl & Co).

DM-prisen siden 2005

År – Arbejder – Shortliste – Priser

  • 2011  106   59 (55,7 pct.)
  • 2010  115   55 (47,8 pct.)  25
  • 2009  101  56 (55,4 pct.)  8
  • 2008  106  48 (45,3 pct.)  8
  • 2007    87  38 (43,7 pct.)  7
  • 2006    76  39 (51,3 pct.)  7
  • 2005  117  45 (38,5 pct.)  7

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club