Ny Sepia-kunde udfordrer bureauets kreative direktør

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kræftens Bekæmpelse har om få uger premiere på et nyt meget ambitiøst event-projekt, der indebærer en fysisk kraftpræstation. Per Djervig-Chamby tager udfordringen op.

Bureauer skal helst bruge deres kunders produkter, men for medstifter, partner og kreativ direktør i Sepia, Per Djervig-Chamby, bliver det en ganske særlig udfordring i slutningen af august.

Her tager han sammen med en gruppe på 50 til Frankrig på en tur arrangeret af Kræftens Bekæmpelse. Sepia er blevet bureau på et nyt meget ambitiøst projekt, hvor cykling er værktøjet og det legendariske franske bjerg, Alpe d’Huez, katalysatoren som i de kommende år skal forene fundraising, kommunikation og forebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse.

Eventen går i al sin enkelhed ud på at cykle op af Alpe d’Huez, der er en af de helt klassiske Tour de France stigninger. 14 kilometer, hvor det bare går opaf hele tiden.

Og det er altså det produkt, Per Djervig skal prøve.

Bureauet har indtil nu stået for bl.a. design af logo, cykeltøj og andre af de udadvendte aktiviteter, men der er ikke tale om en enkeltstående event.

Holdet på 50 i år er premieren. Til næste år er ambitionen at sende 200 derned, i 2013 er ambitionen 400 og i 2015 vil man komme op på 1000, hvis alt går som det skal.

Til den tid vil projektet indbringe Kræftens Bekæmpelse godt 15 mio. kr.

“Vi har allerede nu 100 forudbestillinger til næste år, så vi er overbeviste om, at projektet er bæredygtigt,” siger Jimmy Trolle, der er projektleder hos Kræftens Bekæmpelse.

Inspirationen til arrangementet er hollandsk, hvor man i år havde 6000 til at køre op af Alpe d’Huez. Hollænderne bygger dog meget mere på private og frivillige, hvorimod Kræftens Bekæmpelse har sat fokus på virksomheder.

De betaler så 20.000 kr. pr. medarbejder. Heraf går de 15.000 kr. til kræftforskning mens resten går til omkostninger i forbindelse med at sende deltagerne en week-end til Frankrig.

Men der er mere i projektet end blot selve eventen, og det er på den måde, at projektet forener forebyggelse, oplysning og fundraising.

“At cykle op af Alpe d’Huez er så hårdt, at det kan man ikke uden at forberede sig. Derfor køber virksomhederne ikke blot deltagelsen i eventen. De får sat fokus på sundhed og motion igennem hele året, og vi stiller dels en række faciliteter til rådighed og arrangerer træning, foredrag etc. igennem året,” siger Jimmy Trolle og tilføjer:

“Vi gør meget for at lave nogle store ringe i vandet, der sætter fokus på betydningen af motion i forebyggelsen mod kræft.”

Han nævner som eksempel, at Kræftens Bekæmpelse i det kommende år også samarbejder med Fitness World om at gennemføre en række cykel-arrangementer i motionscentre landet over.

At sende 1000 mennesker til Frankrig for at cykle op af Alpe d’Huez er en enorm operation, som kræver tilstedeværelse i Frankrig. Her samarbejder Kræftens Bekæmpelse med Dan Frost, der er fransk gift.

Til gengæld giver det nogle muligheder, når man er mange.

Hollænderne fik f.eks. lukket Alpe d’Huez et helt døgn.

“Med 50 bliver vi blot en gruppe cyklister på vejen, men i takt med at vi bliver flere, åbnes der forskellige muligheder for, hvor meget vi må fylde på vejen,” siger Jimmy Trolle.