Škodakampagne vil tale til følelserne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Škoda bygger ovenpå sloganet ‘Lad fornuften sejre’ og vil være et bilmærke, der både bygger på fornuft og følelse. Se den nye film her.

I dag går Škoda i luften med en ny brandkampagne.

Kampagnen, der hedder ‘Til alt det, der virkelig er vigtigt’, er lavet i samarbejde med & Co, som Škoda har samarbejdet med siden 2009. Mediabureau er PHD, et samarbejde, der går lidt kortere tilbage, nemlig til slutningen af 2016.

I denne kampagne melder Škodea ud, at man har en mere emotionel tilgang til kommunikationen end man har haft tidligere, hvor sloganet for år tilbage var Lad fornuften sejre.

Dengang positionerede Škoda sig som det fornuftige bilvalg, nu ønsker man hos Škoda at blive set på med både fornuft og følelse.

“Škoda har haft succes med at positionere sig som det rationelle valg. Nu vil vi flytte brandet, så Škodas biler i højere grad bliver valgt med hjertet end med hjernen alene. Derfor starter vi en ny emotionel fortælling, som bygger ovenpå det fornuftige valg,” siger Cecilie Boas Linde, head of marketing hos Škoda.

Cecilie Boas Linde fortæller til Bureaubiz, at man har arbejdet med flere indsigter.

”I vores brief til &Co. havde vi en masse hypoteser sat op omkring folks holdning til Škoda, vores historik etc. samt selvfølgelig mere kvantitative indsigter omkring demografi etc. Samtidig har konceptet også skulle passe til de allerede meget veldefinerede brandværdier som vores hovedkontor i Prag har udstukket.”

Det er blevet til, at man tager udgangspunkt i de tendenser i samfundet, som handler om at skrælle det overflødige væk, leve et enklere liv og fokusere på det nære.

”Værdier, som Škoda passer godt sammen med. En Škoda er netop ikke jagten på det perfekte liv, men drejer sig om det nære i form af familien. Det, der virkelig betyder noget, er alle de udflugter og oplevelser, der venter forude, når man samler familien på fire hjul,”, siger Cecilie Boas Linde og uddyber, at netop det at tage en tur i skoven eller på et besøg hos bedsteforældrene forklarer titlen på kampagnen.

I øvrigt: Tilbage i 2013 investerede Brandhouse i en stor analyse med 12.000 respondenter. Her var Škoda det bilmærke, der havde de mest tilfredse kunder.

Škoda-kampagnen starter i dag på TV, web-tv og sociale medier og kører til og med uge 14 med to ugers pause på tv i ugerne 11 og 12.

I uge 10-14 kan filmen ses i biografen.