Ny snapse-film hører til i den dyre ende

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Historien er snapsens styrke, og ny kampagne lægger vægt på kerneværdier og kernemålgrupper frem for at forsøge at rekruttere nye.

En musical med 1 strygeorkester, 1 stepdanser, 6 kokke, 13 tjenere og 40 statister er ingredienserne i en ny reklamefilm for snaps.

Marketing manager, Christian Hørlyck fra Pernod Ricard, der ejer Aalborg Akvavit brandet, vil ikke fortælle, hvad den nye reklamefilm har kostet. Men han erkender, at der er investeret betydeligt i den.

“Vi synes, det er vigtigt, at den sidder lige i skabet”, siger Christian Hørlyck.

Grundlaget for den nye kampagne er, at historien er snapsens styrke – man satser på kerneværdier og kernemålgrupper frem for at satse på at rekruttere nye.

“Snaps har en markant smag, som ikke rammer de unge, og derfor er det svært at få en 25-årig til at kunne lide snaps”, siger Christian Hørlyck.

Til gengæld har man konstateret, at snaps er så dansk, som noget kan være. Selvfølgelig er styrken størst blandt de ældre målgrupper, men allerede fra de 30-40 årige begynder traditionerne at have værdi.

“Vi har konstateret, at der etableres nogle højere forventninger til en frokost, når der kommer snaps på bordet end når der står vin. Snaps er et middel til at gøre noget ekstra ud af frokosten – uanset om det er den store familiefrokost eller om det er et ægtepar, der vil forkæle sig selv til en frokost for blot de to”, siger Christian Hørlyck som forklaring på pay-off’en ‘prikken over i’et’ (se filmen her).

Kommunikationen er skabt af Kunde & Co, filmen er instrueret af Stevan Treshow og Pernod Ricard vil “sætte et godt ryk bag i de næste fire måneder”, som Christian Hørlyck udtrykker det.

Mediavalget er traditionelt med fokus på tv.

“Målgruppen er mere traditionel, så det passer godt sammen. Desuden er tv under alle omstændigheder godt til at etablere et nyt univers”, siger Christian Hørlyck.

Snaps har i en årrække lidt under faldende salg, men hos Pernod Ricard tror man, at kurven er ved at flade ud.

“Det er rigtigt, at vi har lidt under et faldende forbrug af både øl og snaps, men tiderne er skiftet, og vi ser et voksende fokus på mere traditionelle værdier, så vi er fortrøstningsfulde”, siger Christian Hørlyck.