Det digitale bureau No Zebra i Aarhus har vendt et minus på 3 mio. kr. i 2014 til et plus på den primære drift i 2015 på over 1,7 mio.
En omfattende omvæltning, der ikke bliver mindre flot af, at bureauet i samme periode øgede bruttoavancen med næsten en femtedel.
No Zebra fokuserede på kernekompetencer og på at prioritere de kunder, der matcher bureauet bedst.
Det kan lyde indlysende, men det indebar også den svære øvelse at skære nogle forretningsområder fra – bl.a. berigede løsninger, f.eks. grafiktunge sites og spiludvikling til børn. Og det blev ikke mindre svært at skulle sige farvel til ikke bare kunder, men også gode medarbejdere.
Bureauet havde i 2014 i gennemsnit 28 medarbejdere, mens det sidste år var på 23. Og der er skiftet ud på pladserne:
”Vi har i 2015 oprustet med syv medarbejdere, og det stopper ikke her. Det er vores mål i 2016 at vokse 25 pct. oven på det flotte resultat fra sidste år. Vi skal følge den strategi, som vi har lagt; at være selektiv omkring vores kunder og undgå projekter, der løber løbsk,” siger Jesper Holm Joensen, der er adm. direktør i No Zebra.
Han tilføjer:
”Vi har indset, at det handler om at have de rigtige kunder. Vi har skærpet fokus på det danske netmarked og brandowners – og mere konkret; på udvikling, design og online-marketing. Det kommer bl.a. til udtryk i kerneområdet e-commerce.
Nøgletal – No Zebra
- Bruttoavance 16,0 mio. kr. + 19,4 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 695.652 kr. + 45,4 pct.
- Lønandel 68,0 (100,0)
- Resultat af primær drift +1,73 mio. kr. (-3,01 mio. kr. året før)
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz