Ny trafik-kampagne formes som indhold på DR

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Content marketing: Nordea Fonden støtter med 8 mio. kr. en indsats over for de små trafikanter, der produceres af DR Ramasjang.

Hvis man skal tale om content-marketing, så er en ny kampagne-indsats fra Rådet for Sikker Trafik en selvskreven kandidat til begrebet.

Foreningen har i mange år håndteret Børnenes Trafikklub, som i 40 år har haft fokus på at lære børn at blive dygtige trafikanter. Da Rådet for Sikker Trafik i sin tid lancerede Børnenes Trafikklub, var omkring halvdelen af en årgang medlemmer af klubben.

Men i 2015 var antallet af medlemmer faldet til omkring ti procent. Det betød, at mange børn ikke fik den helt basale og vigtige trafiktræning, og derfor besluttede Rådet for Sikker Trafik at lukke Børnenes Trafikklub og finde på en ny måde at gøre børnene trafiksikre på.

Afløseren er blevet et samarbejde med DR Ramasjang. Der er tale om et univers, som DR producerer – med en støtte på 8 mio. kr. fra Nordea Fonden.

Sikker & Søn

Navnet på universet er Sikker & Søn, og det første af 20 afsnit blev sendt i går på DR Ramasjang. ’Sikker og søn’ skal gøre børn nysgerrige på trafikken, give dem konkret viden samt inspirere forældre til at træne trafik sammen med deres børn – både til fods og på cykel (se mere her).

“På DR Ramasjang har vi både lært børn om tal og bogstaver – og vi skal selvfølgelig også lære børn om noget så vigtigt som trafik. Med ’Sikker & Søn’ tager vi trafikklubben ind i et nyt univers, der passer til den medievirkelighed, børn i dag befinder sig i,” siger kanalredaktør, Morten Skov fra DR Ramasjang og fortsætter:

“Der er en verden til forskel fra dengang trafikklubben bl.a. talte en halvårlig postpakke og den klassiske trafik-ske til i dag, hvor oplysning og læring må gribes helt anderledes an. Vi håber, at børnene og deres forældre tager godt imod det nye trafikunivers.”

Herudover kan man også tilmelde sig Rådet for Sikker Trafiks gratis træningsforløb og få tilsendt gode råd og øvelser på mail, som passer præcist til barnets alder. Rådet vil udsende en nyhedsmail ca. hver 4. måned.

Derudover laver Rådet også en indsats målrettet landets børnehaver. Lige nu er man i gang med at sende 1000 trafikspilspakker ud til børnehaverne.

Endelig er der et rejsehold af eksperter og undervisere, der besøger landets skoler og hjælper dem i gang færdselsundervisningen.

“Vi har i Danmark en god og lang tradition for at klæde børnene godt på med trafikviden. Det er medvirkende til, at meget få børn i dag kommer til skade i trafikken. Vi håber, at det nye trafikunivers vil få endnu flere børn og deres forældre til at interessere sig for trafik, så børnene lærer at færdes sikkert, når de en dag skal ud på egen hånd,” siger Karina Petersen, underdirektør i Rådet for Sikker Trafik.

Antallet af 3-6-årige i hver politikreds:

(kilde: Danmarks Statistik)

  • København: 33.578.
  • København Vestegn: 20.421
  • Nordsjælland: 26.732.
  • Bornholm: 1.268.
  • Midt- og Vestsjælland: 19.431.
  • Sydsjælland og Lolland-Falster: 14.335.
  • Fyn: 20.286.
  • Syd- og Sønderjylland: 18.735.
  • Sydøstjylland: 22.952.
  • Østjylland: 25.143.
  • Midt- og Vestjylland: 26.400.
  • Nordjylland: 21.546.