Ny trend: Lars Bom som kreativ direktør hos Onfone?

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

I Amerika er store firmaer begyndt at knytte kendisser til sig på en ny måde for at styrke tilknytningen.

Forbrugerne ved godt, at man kan hyre stjerner til at sige hvad som helst mod en god betaling. Sådan beskriver AdAge en del af baggrunden for, at man på det seneste har set flere tilfælde af kendisser, der bliver udstyret med en titel. Som f.eks. Marc Jacobs (ceative director for Diet Coke) og Justin Timberlake (creative og musical curator for Bud Light Platinum). Andre kendisser, der har fået en bredere tilknytning omfatter Alicia Keys (BlackBerry), Beyonce (Pepsi), Lady Gaga (Polaroid), Gwen Stefani (HP),Victoria Beckham (Land Rover); og Will.i.am (Intel).

Så overført til danske forhold skal Lars Bom måske blive kreativ direktør hos Onfone.

AdAge noterer, at iscensættelsen af kendisser som ambassadører er et forsøg på at knytte dem mere autentisk til firmaerne i en tid, hvor forbrugerne bliver mere kyniske omkring stjerners anbefalinger.

Der er dog udfordringer. Firmaerne skal sikre, at deres ambassadører fungerer som et ægte match – at de f.eks. ikke har optrådt for en konkurrent forinden.

Det var f.eks. tilfældet med Alicia Keys, der kort inden sin udnævnelse som kreativ direktør hos Blackberry var set med en iPhone. Beyonce blev også kritiseret for at optræde for en sukkerholdig sodavand samtidig med, at hun promoverer Michelle Obamas anti-fedme kampagne.

Men hvad siger så en kreativ til “konkurrencen” fra de kendte?

“Mest hype. Men ingen tvivl, om, at nogle folk bliver celebrities, fordi de er virkelig kreative mennesker – så hvorfor ikke forsøge,” siger kreativ direktør Pete Favat fra Havas-ejede Arnold og fortsætter:

“Hvis brands gør det for PR buzz, så er det en dum ide. Ingen lægger vægt på, hvem den kreative direktør er så længe arbejdet er godt.”

I tilfældet JBS er Cristiano Ronaldo ikke blevet udstyret med en titel. Men han lægger navn til en serie og vil selv deltage i beslutninger om udformningen. Den model ligger meget godt i forlængelse af trenden – og til kravet om, at der skal være en ægte relation.