Ny visuel identitet til Videnskab.dk

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Et nyt logo og design skal styrke Videnskab.dk’s gennemslagskraft som troværdigt, indbydende og let genkendeligt medie. Jens Kajus og e-Types står bag.

15 år efter lanceringen får Videnskab.dk et ny visuel identitet inklusiv et nyt log.

Manden bag Videnskab.dk’s nye visuelle identitet er designer Jens Kajus, der tidligere har skabt Statens Museum for Kunsts logo og senest nytænkningen af Nordisk Films ikoniske isbjørn.

Målet med Videnskab.dk’s nye design er at “skabe en visuel ramme med et samlende punkt i form af et logo, der som en ‘videnskabens bouillonterning’ repræsenterer et koncentrat af forskning, selv når det bliver kogt ned til et lille app-ikon,” skriver man i pressemeddelelsen.

Opgaven blev løst ved at bygge et V med et spørgsmålstegn som bærende element.

”Videnskab handler om at stille spørgsmål til verden, til fortiden og fremtiden, og hvorfor ting kan være, som de er. Spørgsmål kan anskues som essensen af at arbejde med videnskab,” forklarer Jens Kajus.

Logoets skrifttype er Italian Plate, som designbureauet e-Types står bag. Fonten er inspireret af italienske nummerplader fra 1960’erne, som er lette at læse, men samtidig har en særlig karakter og bløde vinkler.

”Fundamentet i det læsbare og funktionelle samt de bløde og små nuancer passer meget godt til Videnskab.dk, fordi mediet står for noget, der er troværdigt og let at forstå, men samtidig er der også brug for at bringe karakter og menneskelighed ind i det,” siger Martin Søgård Hansen, der er head of digital design hos e-Types.

E-Types står også bag designet til den kommende hjemmeside, hvor de videnskabelige hovedområder bliver præget af temafarver, der er nøje udvalgt af bureauets designere i samspil med Jens Kajus.

”Gennem 15 år har vi aktivt udviklet Videnskab.dk og højnet kvaliteten af indholdet, men indpakningen har vi forsømt. Det gør vi noget ved nu. Der er mere end nogensinde brug for, at Videnskab.dk rager tydeligt op som et troværdigt fyrtårn i det brogede medielandskab,” siger Videnskab.dk’s chefredaktør, Vibeke Hjortlund.

Fra redaktionssekretær Ditte Holst Svane-Knudsen, der har stået i spidsen for brandingprocessen hos Videnskab.dk, lyder det:

”Vores visuelle identitet var blevet for strittende og forvirrende. Vi havde brug for en grafisk hovedrengøring for at strømline udtrykket i vores hovedbrand, Videnskab.dk, og de forskellige sub-brands.”

Videnskab.dk relanceres med den nye visuelle identitet senere i marts.

Videnskab.dks nye farvepalette