Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Widex har indledt samarbejde med både et traditionelt reklamebureau og et dialog-bureau.

Danmark er kendetegnet ved, at tre af de store globale høreapparat-producenter er danske. Det ene af dem er Widex, som i de sidste par år har gjort sig bemærket ved at bruge fodboldlandsholdets træner, Morten Olsen, som talsperson.

Nu har Widex så indledt et samarbejde med to nye bureauer. Ifølge Bureaubiz’ oplysninger er der tale om Advance og Sepia.

Marketingdirektør Bjarne Smedegaard har bekræftet, at Advance er involveret i et mindre projekt, mens han ikke kan udtale sig om Sepia. Bureauet er formentlig hyret ind af en anden afdeling og et bud er dog retailafdelingen.

Bjarne Smedegaard lovede at sende Bureaubiz’ henvendelse videre til den relevante ansvarlige, men der er ikke kommet nogen reaktion og det har heller ikke været muligt at få kommentarer fra hverken Advance eller Sepia.

Hvorvidt bureauerne erstatter eller supplerer andre vides ikke. Widex har dog en stor intern afdeling, og har f.eks. selv stået for meget af kommunikationen i forbindelse med Morten Olsen.

Konkurrencen på høreapparater vurderes at blive skærpet i disse år.

“Det bliver dyrere og dyrere for de mindre at vokse eller bare at forsvare deres markedsandel,” sagde aktieanalysechef Klaus Ørtoft Madsen fra Handelsbanken Markets i forbindelse med den årlige europæiske høreapparat-messe i Hannover i oktober.

Samtidig er der øget opmærksomhed på detailledet blandt de store producenter.

Bl.a. har William Demant (Oticon) og GN Resound ifølge Børsen været i kamp om at få fingre i det australsk-amerikanske selskab Otix Global, der kan tilføre den vindende part et antal høreklinikker i de to lande.

Widex offentliggjorde her i efteråret et regnskab med stor tilbagegang i overskuddet som følge af problemer i produktionen efter store investeringer i ny teknologi.

Selskabet vurderes dog at have intensiveret konkurrencen på markedet efter, at man i 2010 har lanceret sine trådløse løsninger.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club