Nye Carlsberg-film rummer dansk islæt

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

To globale film fra Carlsberg er den første kunde hos et produktionsselskab med base i København. Se filmene – om erotisk drama og karaoke – her.

For nylig valgte Carlsberg Amsterdam-kontoret hos amerikanske 72andSunny som sit globale bureau.

Samtidig har Carlsberg forladt sloganet That calls for a Carlsberg og er begyndt at lege med det gamle og meget kendte Probably the best beer. Men der sker i en revitaliseret form.

Senest er der kommet foreløbig to små film – og dét med størrelsen skal tages bogstaveligt – men det er film der har fået dansk islæt i produktionen.

Produktionsselskabet er MacGuffin Film, der er amerikansk, men danske Kenneth Madsen, der tidligere har arbejdet 10 år i New York, har etableret et København-kontor for MacGuffin. Kontoret skal betjene Europa og Mellemøsten, og Carlsberg er kontorets første kunde.

”MacGuffin har specialiseret i tabletop-produktioner, altså dét der foregår inden for 20×20 cm. Det er ultra close-up, der skaber en smagsfornemmelse, snarere end at fortælle en historie. Derfor skal en tabletop-produktion som denne ses som et supplement til regular advertising,” siger Kenneth Madsen.

Filmene er instrueret af Nick Fuglestad og produceret af Sam Wool.

”Tabletop kræver sit af instruktøren – at finde ind til produktets DNA og udvise tålmodighed, når man for 400. gang står og hælder dråber op,” siger Kenneth Madsen.