Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Facebook har før gjort i nælderne med nye annonceformater. Og da 2009 er – ikke Oksens År, men CFOens år, så skal de nye ”polling ads” vise deres værd, før mediabureauerne slår til.

Polling ads er et annonceformat, der forener afstemning med Facebooks sociale aspekt – a la “se hvordan dine venner stemmer”. At forbinde et afstemningsresultat med et annoncør-budskab er i sig ikke nyt, men i Facebook-regi er annonceformatet nyt. Men OMD-director, Peter Loell, giver det behersket modtagelse.

“Jeg vil se det, før jeg tror det. Facebook har ofte proklameret, at “vi er intet uden brugerne”, samtidig med at de før har gjort i nælderne ved at lancere annonceformater uden at spørge brugerne. F.eks. var Beacon automatisk slået til og fortalte, hvordan du – via f.eks. besøg og køb på andre sites – anbefalede bestemte produkter. Facebook har forsøgt mange gange – hvis det annoncemæssigt skal forløses, så er det nu,” siger Peter Loell.

Den brede masse har valgt Facebook – alene i Danmark er der ca. 1,3 mio. profiler – men samme masse skal også tage det nye format til sig. Og spørgsmålet er blandt andet, om der ikke er afstemninger nok i forvejen.

“Antallet af venner og en gruppes medlemmer er også en slags afstemning. Samtidig kan der være en vis spild-af-tid følelse over visse applikationer. Så det bliver spændende at se, om det kan vække interesse at få en mail om, at enelleranden har stemt sådan,” siger Peter Loell, der dog ikke er blind for mulighederne i det nye format:

“Jeg er med på, at det nye annoceformat øger graden af kommercialisering, men vi kigger på værdien og tilvæksten af annoncer, og derfor er det lige så vigtigt for os at se, hvordan og hvor let man i givet fald finder afstemningen.”

De kommercielle muligheder er store på Facebook, men ifølge Peter Loell er segmenteringen ikke god nok til at købe nichegrupper, og annonceformaterne ikke gode nok til at ramme bredt.

“I dag ligger mulighederne i bannere og applikationer. Og nu polling ads. Hvis du havde spurgt mig i begyndelsen af sidste år, så havde jeg været nok mindre skeptisk. Vi går ind i det, jeg kalder CFO 09 – altså økonomidirektørens år. Det bliver ROI-året, hvor vi skal se effekt”, siger Peter Loell.

Kommentarer

  1. Det er bestemt det vi fornemmer i TraceWorks. ROI er pludselig blevet en hel del varmere og langt størstedelen af de slutkunder vi mødes med vil have et værktøj der kan vise ROI på online markedsføring. Facebook har mulighederne for at levere god marketing, de bliver dog simpelthen nødt til at udtænke en strategi hvor de leverer en levedygtig teknologi for annoncører så de kan ramme de segmenter de ønsker.

  2. Jeg er enig i at det er for “intrusive” at sende en mail om at nu har mine venner stemt på det ene og det andet. Det ville dog komme bag på mig efter Beacon hvis man ikke skulle opte in, men det kan man jo også bare lave en mulighed for. Men ellers så handler det jo mest om det forstyrrende element! Hvis man satte et link på der hed, “Vil du også se hvordan dine venner stemte…?”, vælger man selv og lige pludselig er det legitimeret overfor brugeren.
    Jeg tror ikke den er så svær at knække hvis bare man ikke er for offensiv fra start.
    Det virker jo heller ikke at komme bragende igennem skoven når man er på jagt vel…?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club