Havde det været et bare nogenlunde normalt år, ville faldende bruttoavance og faldende overskud udløse rynker i panden.
Men når der er tale om 2009 og man ser på mange af de regnskaber, der er tikket ind på det seneste, så lyder prædikatet på godkendt, så længe der står et fornuftigt plus på bundlinjen.
Det er situationen for bureauer som &Co, fynske Cosmographic og pr-bureauet Holm Kommunikation.
Hos &Co konstaterer adm. dir. Mikael Jørgensen, at tiderne er hårde.
“Størstedelen af vores kunder skar meget ned i deres budgetter, og havde vi ikke vundet en række kunder, så var det kommet til at se meget værre ud,” siger Mikael Jørgensen og tilføjer, at der nok er forårstegn i øjeblikket.
“Men markedet er ikke vendt stabilt. Det er fortsat meget turbulent,” siger Mikael Jørgensen.
Hos Cosmographic er forklaringen den samme – dårlige konjunkturer. Men samtidig har bureauet investeret i både en ombygning og en strategiproces, hvor man hyrede Mensch til at hjælpe med en kampagne for bureauet.
Desuden er ledelsen opgraderet på bestyrelsesniveau og forventningerne til 2010 gode.
Også hos Holm Kommunikation bliver resultatet betegnet som acceptabelt, og der henvises til, at det er lykkedes at skaffe nye kunder, der har modvirket den faldende aktivitet hos eksisterende.
Nøgletal for &Co
- Bruttoavance 32,267 mio. kr. -12,7 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,345 mio. kr. -1,8 pct.
- Løandel 63 (61)
- Resultat af primær drift +5,418 mio. r. -26,4 pct.
Nøgletal for Cosmographic
- Bruttoavance 17,666 mio. kr. -15,2 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,039 mio. kr. -5,3 pct.
- Løandel 52 (48)
- Resultat af primær drift +1,193 mio. kr. -56,9 pct.
Nøgletal for Holm Kommunikation
- Bruttoavance 16,515 mio. kr. -20,7 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 786.429 kr. -9,4 pct.
- Løandel 64 (65)
- Resultat af primær drift +1,622 mio. kr. -34,3 pct.