Nye tal fra McCann, Hello Monday og OMI

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

McCann har sat skik på forretningen og vendt et årelangt minus til plus. Hello Monday melder om et fint 2017 og åbner nu i San Francisco. For OMI var det forgangne år mindre godt. Læs alle tre regnskabsomtaler her.

MCCANN COPENHAGEN

Det var en underskudsforretning, Tobias Smidth-Fibiger i efteråret 2016 kom til fra Hjaltelin Stahl.

Samme år lykkedes det ham og McCann Copenhagen at bringe et bragende underskud ned på godt en million, men 2016 var ikke desto mindre et svært år med strukturelle ændringer og en ny ledelse.

I 2017 er udviklingen omsider vendt, og reklamebureauet kom ud af det forgangne år med et lille overskud.

”Strukturelt er vi lykkedes med primært interne ændringer. Vi har justeret måden, vi tænker og arbejder på, og ansat nye kompetencer. Der er kommet mere struktur og mere retning – nogle ting har fået lidt mere kærlighed, kan man sige. Det lyder måske hokuspokus, men det er egentlig bare hårdt arbejde,” siger adm. direktør Tobias Smidth-Fibiger til Bureaubiz.

Han fortæller, at McCann Copenhagen foruden at øge eksisterende kunder som L’Oreal har vundet en række nye, eksempelvis Novo Nordisk, Stanley Black & Decker og Gettinge.

Det har givet bureauet et godt afsæt i 2018, hvor blandt andre Kildevæld og Astra Zeneca er blevet føjet til kundeporteføljen.

”Vi havde et megagodt 1. kvartal, og det er jo ofte retningsgivende. Der er medvind i øjeblikket, så lige nu synes jeg, det ser ret godt ud. Vi forventer en vækst på 20 pct. i toppen og 15 pct. i bunden (her driftsresultatet, red.) i 2018,” siger Tobias Smidth-Fibiger.

McCann Copenhagen er det overordnede selskab, hvorunder McCann, McCann Health Nordic og Scandinavian Design Group opererer.

Nøgletal for McCann Copenhagen 2017
(i parentes 2016)
Bruttofortjeneste: 22.114.749 kr. (14.200.544)
Driftsresultat: 73.298 kr. (-946.494)
Årets resultat: 28.047 kr. (-1.014.007)
Gns. antal ansatte: 35 (26)

HELLO MONDAY

For Hello Monday var 2017 også et godt år, som digitalbureauet afsluttede med et overskud på godt 2,7 mio. kr.

”2017 har været et fint år. Vi er flyttet i større lokaler i New York, har fået nye interessante samarbejder op at køre og er begyndt at lave en del flere innovations- og produktudviklingsprojekter,” siger stifter, partner og teknisk direktør Anders Jessen til Bureaubiz.

Herudover har bureauet netop åbnet sit fjerde kontor og holder ligesom mange af dets kunder nu også til i San Francisco.

”Tanken er, at vi skal kunne forbedre samarbejdet med dem og naturligvis også opdyrke nye relationer og opgaver,” fortæller Anders Jessen.

Nøgletal for Hello Monday 2017
(i parentes 2016)
Bruttofortjeneste: 15.822.716 kr. (13.950.299)
Driftsresultat: 3.610.624 kr. (2.363.812)
Årets resultat: 2.715.527 kr. (2.301.220)
Gns. antal ansatte: 24 (24)

OMI

Utilfredsstillende. Sådan karakteriserer OMI ifølge den årlige ledelsesberetning selv resultatet for 2017.

Bruttofortjenesten blev mere end halveret og overskud vendt til underskud for reklame- og mediabureauet, der med et samlet tab på 1,118 mio. kr. måtte se sine gældsforpligtelser overstige aktiverne med 445.000 kr.

”Selskabet er presset likviditetsmæssigt,” lyder det fra ledelsen, som dog forventer at ”reetablere selskabskapitalen via egen fremtidig drift”.

Dette er da også sket før: Tilbage i 2015 præsterede OMI ligeledes et underskud, der året efter blev vendt til et overskud.

Ejerne har valgt indtil udgangen af 2018 at vige for øvrige kreditorer, for så vidt angår et samlet tilgodehavende på i alt 733.000 kr.

Nøgletal for OMI 2017
(i parentes 2016)
Bruttofortjeneste: 3,316 mio. kr. (7,658)
Driftsresultat: -2,368 mio. kr. (0,399)
Årets resultat: -1,888 mio. kr. (0,118)
Gns. antal ansatte: 7 (9)