Af Peter Engholm 25@mail.dk

Aalborg-bureauet Shrpa har udviklet et storskala-projekt, hvor interaktive multitouch-skærme skal iscenesætte og videreformidle Skagens kulturarv.

“Et nyudviklet interaktivt touch-medie afsløres i dag kl. 14 i Aalborg Lufthavn med overværelse af bl.a. Aalborgs borgmester …”

Sådan stod der i en pressemeddelelse, og selv om Bureaubiz umiddelbart godt kunne forestille sig større afsløringer end et touchmedie i en lufthavn, så fulgte vi op på den – fordi det nye medie er udviklet af et reklamebureau; Shrpa.

Bureauet ligger blot ni km fra lufthavnen, men det var ikke beliggenheden, men kompetencerne, der ligger til grund for bureauvalget.

“Vi var med til at introducere touchskærme i sin tid – i jobcentrene, hvor vi satte nogle monstre op. Der findes single-touch, dual-touch – som man kender fra iPhone – og multitouch, der er en ny logik. Man kan skalere og rotere, og teknologien er mere social, fordi man kan være flere brugere på samme skærm,” siger Troels Nørlem, bureauchef i Shrpa.

Men Aalborg Lufthavn har ikke fået en multitouch-skærm. Rendyrkede it-folk havde måske søgt at sælge nyeste teknik ind, men bureuaets mix af it-kompetencer og kommunikationsindsigt lagde op til en anden løsning:

“Brugen af teknologi bør være bred – og relevant. Opbygningen er sket med udgangspunkt i brugerens præmisser. Den tager hensyn til den høje gennemstrømning, til budgettet, og fungerer, når der skal afvikles indhold. Altså løser kundens behov – og helst lidt mere til,” siger Troels Nørlem.

Hvad er ideen med at ligge ind med viden om multitouch-skærme, hvis I ikke bruger den?

“Dels ville vi ikke kunne lave løsningen for Aalborg Lufthavn, hvis vi ikke havde den dybere tekniske forståelse, dels vil du kunne se multitouch f.eks. i forbindelse med et storskala-projekt i Skagens-området. Sammen med KulturarvNord, der er 13 museer i Region Nordjylland, har vi søgt – og fået – fundsmidler, så vi sætter flere multitouch-enheder op for derigennem at iscenesætte og videreformidle Skagens komplekse historie. Det kan være sandflugt, hvor brugerne på skærmen kan skrue op og ned for udviklingen,” siger Troels Nørlem.

Museerne vil dele viden, Shrpa vil dele teknologi med brugerne, der bl.a. kan få seværdigheder og lokationerne med sig videre på mobilen.

“Her vil der være tale om teknlogier, der er hotte og nye – og som er interessante at inddrage i læringen,” siger Troels Nørlem.

I næste uge indleder bureauet med projektet. I mellemtiden må man nøjes med det nye touchmedie i Aalborg Lufthavn, som kan ses her:

http://www.youtube.com/watch?v=1U4YOWZAB-s

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club