Af Peter Engholm 25@mail.dk

Det grønne klistermærke ”Ingen gratisaviser – tak” respekteres af Nyhedsavisen. Men PostDanmarks røde ”Ingen reklamer – tak” respekteres tilsyneladende ikke, når det gælder de reklametryksager, som også distribueres af Nyhedsavisen.

Med i det oprindelige koncept for Nyhedsavisen var også at gøre distributionen til en indtægtskilde. Seneste regnskab fra Morgendistribution Danmark understreger da også behovet for indtægter, idet selskabet tabte over 100 mio. sidste år.

Der er to muligheder at få reklametryksager distribueret med Nyhedsavisen: Som indstik i avisen eller som en selvstændig reklametryksag.

“Vi har kunder til begge dele. Og der er økonomi i det for os, for der er mange virksomheder, der er trætte af at ligge i stakken af reklamer fra Forbruger-Kontakt. Hvis de vil opnå synlighed, kan de bruge os. Vi er på 6 dage om ugen og har 3 omdelinger per dag. Det giver synlighed og øget respons til kunderne,” siger Nyhedsavisens adm. direktør, Morten Nissen Nielsen.

Men spørgsmålet er, om der er økonomi i konceptet, for Nyhedsavisen har godt 400.000 i oplag, og opgiver selv – og ikke længere til Dansk Oplagskontrol – at 2/3 er husstandsomdelt. Det svarer til til 270.000 eksemplarer.

Så langt, så godt – men i Nyhedsavisens distributionsområder, Storkøbenhavn og Århus, findes imidlertid den absolut største koncentration af “Ingen reklamer – tak”. Ikke færre end en tredjedel af husstandene i disse områder siger nej-tak til husstandsomdelte reklamer, hvilket bringer Nyhedsavisens målgruppe ned på ca. 180.000 husstande.

Det giver ikke megen plads til økonomi, hvis ellers Nyhedsavisen respekterer et nej-tak til reklamer, når de distribueres selvstændigt …

“Vi ønsker ikke at spamme danskerne. Vi vil i øvrigt meget gerne spare de aviser til de få husstande, der ikke ønsker at modtage den. Så kan vi i stedet bringe avisen ud til mange andre, der gerne vil have den. Derfor respekterer vi, som de eneste på markedet, Forbrugerrådets grønne klistermærke”, siger Morten Nissen Nielsen.

I respekterer således både “Ingen gratisaviser tak” fra Forbrugerrådet og “Ingen reklamer tak”, som man henter på Posthuset?

“Nej, vi respekterer det grønne klistermærke. Det grønne klistermærke betyder, at man ikke får reklamer fra os. Så alle kan slippe”, siger Morten Nissen Nielsen.

Bare så jeg har forstået det: Respekterer I et “Ingen reklamer – tak”, når I distribuerer reklametryksager?

“Hvis der er et grønt klistermærke, giver vi hverken avis eller reklamer”, siger Morten Nissen Nielsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club