Af Peter Engholm 25@mail.dk

Nyhedsavisen opgiver ikke længere fordelingen i distributionen husstand-trafik til Dansk Oplagskontrol, og avisen kan være på vej til halvt trafik-halvt husstandsomdelt.

Nyhedsavisens koncept var i sin tid – nærmere bestemt oktober 2006 – at levere gratis nyheder ad brevsprækken til danskerne. Det gør man stadig, men siden er der løbet meget vand i åen, eller rettere: aviser i trafikken. Men Nyhedsavisen går stille med ændringerne.

Dagbladet Børsen skrev i sidste uge, at Nyhedsavisen “har holdt fast og uddeler fortsat 65 pct. af oplaget til husstandene, mens 35 pct. distribueres i trafkken”, og Nyhedsavisens adm. direktør, Morten Nissen Nielsen, slår fast: “Ingen ændringer dér”.

Men ved udgangen af regnskabsåret 2007 blev ca. 80 pct. husstandsomdelt, så nogle ændringer har der været.

“Skiftes skyldes, at vi 1. februar kom i Arriva. Det skubbede det lidt”, siger Morten Nissen Nielsen til Bureaubiz. Klar tale – mindre klar er han, når Bureaubiz prøver at få den aktuelle fordeling trafik-husstand af avisens oplag.

Tidligere har Nyhedsavisen oplyst fordelingen til Dansk Oplagskontrol, men det sker ikke længere. Og på Nyhedsavisens hjemmeside opgiver man en fordeling på 67/33, men det er for et oplag på 459.720, og ikke de 407.555, som det var i juni.

Trafiklevering giver typisk flere læsere pr. eksemplar end husstandslevering, så i en tid med faldende oplag kan det give god mening, hvis Arriva – også i juni – fik sine 40.000 eksemplarer, og trafikken sine 111.000 eksemplarer. Men det bringer trafikken op på 37 pct. af oplaget.

Morten Nissen Nielsen fastholder fordelingen “ca. 65/35”, men tilføjer – uden at gå i konkreter – at, “Vi satte i øvrigt rekord i læser/kopi i juni”. En udtalelse, der kan indikere, at trafikandelen er hævet.

Og det dér med de gratis nyheder ad brevsprækken … helt gratis er det ikke: Morgendistribution Danmark, der leverer Nyhedsavisen til husstandene, tabte 107 mio. kr. i 2007. Størstedelen af egenkapitalen er væk, men i regnskabet står der, at moderselskabet 365 Media Scandinavia vil sikre Morgendistribution Danmark “den fornødne finansiering af de planlagte aktiviteter frem til den 31. december 2008.”

En øget andel af trafikomdeling er én måde at begrænse distributionsomkostningerne på, en frasortering ved brevsprækkerne er en anden. Det gøres med et brev og et klistermærke:

“Vi gør vores bedste for at lave en avis af høj journalistisk kvalitet. Men som du sikkert kan gætte, er det ganske dyrt at levere avisen til hjem, hvor den måske sjældent eller aldrig bliver læst”.

Det er ifølge Danske Dagblades Forening ordlyden af et brev fra Nyhedsavisen til de husstande, der modtager avisen. Med brevet følger et klistermærke, der kan sættes på døren, hvis de ikke vil have den.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club