Nykredit gik uden om Partners i filmprojekt

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Da der skulle produceres en intern film om selskabets DNA gik man i stedet til et bureau, som har gjort sig bemærket med flere store corporate projekter.

Netop i dag er Mensch aktuel med startskuddet på den store nye branding-kampagne for Danske Bank.

For ikke så lang tid siden var det så DSBs corporate kampagne, bureauet stod bag – som i øvrigt også er kendt for Landbrug & Fødevarers store image-kampagne.

Til gengæld er det gået mere ubemærket hen, at bureauet også har været involveret i et internt projekt for Nykredit. Inden for den seneste måned har selskabet lagt en film på sin hjemmeside, der er produceret af netop Mensch. Se filmen her.

Umiddelbart kan det virke prekært, at et bureau arbejder for både Danske Bank og Nykredit – bl.a. fordi Nykredit ikke forsømmer nogen lejlighed til at positionere sig op mod Danske Bank med sit blå univers, der er skabt af Wibroe, Duckert & Partners.

Men det har faktisk heller ikke været tilfældet – selvom Mensch rent faktisk har flere eksempler på, at de arbejder for konkurrerende kunder.

“Det er et internt projekt, som er lavet for lang tid siden – før Mensch begyndte at samarbejde med Danske Bank. Vi ser det ikke som reklame, og formålet har været mere internt. Derfor er det først nu, at filmen kan findes på vores hjemmeside,” siger kommunikationsdirektør, Nels Petersen og forklarer om valget af Mensch:

“Vi har et fint samarbejde med Partners, som står bag vores nye kampagne. I dette projekt har vi selv arbejdet med at beskrive vores DNA, og på et tidspunkt havde vi brug for nogen til at hjælpe os med at lave en film. Det var et kort og afgrænset projekt, som vi mente Mensch var bedst til at hjælpe os med.”

I dette tilfælde var der altså ikke et tidsmæssigt sammenfald mellem Danske Bank og Nykredit hos Mensch – men det er faktisk ikke usædvanligt for bureauet at have konkurrerende virksomheder inde.

“Det er selvfølgelig kunderne, der afgør, hvad der kan lade sig gøre og ikke kan lade sig gøre. Men vores partnerstruktur gør, at vi kan arbejde for konkurrerende kunder. En partner håndterer sin kunde suverænt, og der er vandtætte skotter mellem dem i sådanne projekter.” siger adm. dir. Bjørn Stene.

Bureauet har i øvrigt længe haft et samarbejde med BRFkredit.