Nykredit vil være Danmarks største bank

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bl.a. skal massiv markedsføring hjælpe med til at true Danske Bank og Nordea. Budskabet skaber dog ikke uro hos konkurrenterne.

Nykredit varsler nu, at realkreditkæmpen vil slås med Danske Bank og Nordea om at være Danmarks største bank. Det fortæller man til Jyllands-Posten.

Det er en god nyhed for ca. 1000 mennesker, fordi planen indeholder rekruttering af ca. 1000 nye medarbejdere.

Og det er en god nyhed for medieverdenen, fordi en anden del af planen indeholder massiv markedsføring.

Planen kommer oven på, at Nykredit har fået indarbejdet Forstædernes Bank, som man overtog i 2008 og som siden har kostet nedskrivninger på ca. 5 mia. kr.

Nykredit har nu 58 kundecentre fordelt ud over landet, og det giver en stor lokal synlighed, som er vigtig.

Men det ændrer ikke på, at den massive markedsføring, der bl.a. har placeret Nykredit som en af Danmarks største annoncører på tv, skal fortsættes, fortæller koncerndirektør, Karsten Knudsen, til avisen.

Spørger man hos en af konkurrenterne, Danske Bank, så er det dog ikke en udmelding, der fremkalder en reaktion – som f.eks. en modoffensiv.

“Vi er kommet gennem en finanskrise, og mange danske banker er nu begyndt at kigge på mulighederne for at kæmpe om kunderne. Det er helt naturligt og velkomment – men Nykredit har længe været aggressiv på markedsføringen, så det ser jeg ikke noget specielt nyt i,” siger marketingdirektør Joachim Rubow og fortsætter:

“Man må selvfølgelig aldrig være blind over for dynamikken i markedet, men som markedsleder er det vigtigste, at vi har en strategi, vi tror på, og at vi koncentrerer os om at gennemføre den.”