Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Det lille bureau, Native Ads Denmark, vil give to annoncepakker á 50.000 kroner til to NGO'er, som kan bruge dem til at hjælpe Ukraine. Stifteren mener, at der bør være andre i branchen, der kan yde støtte.

”Hvis der er noget native ads er gode til, så er det at engagere målgruppen. Og krigen i Ukraine er netop en ting, hvor folk i den grad synes at være engageret.”

Det siger managing director og stifter af Native Ads Denmark, Adam Abelin, om baggrunden for at donere to digitale annoncepakker til en værdi af kr. 50.000 til to relevante NGO’er.

Det kan man selvfølgelig kun have sympati til overs for, men det giver jo også en synlighed – bl.a. i form af nærværende artikel – når man går ind og støtter en sag.

Til spørgsmålet om det også er for at få omtale, svarer Adam Abelin:

”Hvis vi ville have omtale, så var de penge, vi bruger på de to annoncepakker, langt bedre tjent med annoncering for egen virksomhed. For ikke at sige den tid, vi bruger på det. Vi har i forvejen meget travlt, og de få hænder vi er, har svært ved at nå flere arbejdsopgaver. Modsat medier som eks. TV 2, Ekstra-Bladet mv., så ejer vi ingen medier. Vi skal betale for annonceringen på udvalgte medier, som vi nu gratis stiller til rådighed for to relevante aktører.” 

Hos Native Ads Denmark opfordrer man bl.a. på LinkedIn til, at folk kommer med argumenter for, hvilke NGO’er man skal udpege til at få de to annoncepakker. Det uddyber Adam Abelin:

”Vi har ikke nogle krav. Vi ønsker blot, at annonceringen har den maksimale effekt/hjælper flest mulige. Det er derfor at vi gerne vil sætte os ind i, hvem der skal have de to pakker og efterspørger input fra folk, der ved mere om det end vi gør. Navnlig i denne situation, hvor tingene i Ukraine ændrer sig så hurtigt.”

Han håber samtidig på, at andre bureauer, medier og virksomheder stiller sig til rådighed.

”Hjælpen fra branchen kan være medier, der stiller annoncer til gratis rådighed. Det kan være annoncører, der direkte eller indirekte ønsker at støtte befolkningen i Ukraine, og som måske ovenikøbet kan se en brandingeffekt i dette. Eller digitalbureauer som mit, som forventet ikke rigtig har den store effekt ud af det, men som gerne stiller deres ekspertise og tid til rådighed, og måske som i vores tilfælde, også gerne vil yde en økonomisk støtte.”

Adam Abelin fortsætter:

“Med et overskud før skat på 856 millioner kroner fordelt på 93 bureauer i følge BureauTrends i coronaåret 2020, og en samlet annonceomsætning på mere end 13 milliader kroner ifølge Kulturministeriet, så virker det ikke som en branche, der ikke kan yde et bidrag.”

Native Ads Denmark startede i 2020 og er to ansatte.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club