Nytårskampagne i julehandlen

Peter Engholm
25@mail.dk

Fyrværkeri-kampagner er typisk udpræget taktiske og placeret tæt mod nytår. Men jem & fix lancerer allerede nu et univers – og fordobler investeringen i forhold til sidste år. Se filmene her.

Kald det kort lunte, når man giver sig selv fire uger til at bygge et univers med nye personligheder – vel at mærke noget så usædvanligt som et fyrværkeri-univers med krudtomanen Arne og hans hårdtprøvede kone Jytte.

Det er planen for jem & fix, der i foråret 2010 valgte UncleGrey som bureau, og som satser kraftigt på, at en udvidet kampagneperiode vil give lavprisbyggemarkedet opmærksomhed – og sælge krudt, ikke mindst.

“Jeg er ret sikker på, at vores univers med Arne og Jytte vil larme godt og grundigt midt i julereklamernes englelyd og bjældeklang,” siger Jesper Hansen, kreativ direktør hos UncleGrey.

Han bliver suppleret af Claus Petersen, salgsdirektør hos jem & fix:

“Vores store omsætning ligger i foråret og over sommeren. Men vi vil gerne sikre en position i en periode, hvor vi traditionelt ikke er så stærke. Og med den nye kampagne fordobler vi vores investering – og nej: du får mig ikke til at sætte tal på.”

Fyrværkeribrancheforeningen skønner, at danskerne i 2010 købte for ca. 200 mio. kr. fyrværkeri. Jem & fix er en af de store spillere på fyrværkerimarkedet – men med tilføjelsen “vi vil gerne være større” lanceres i alt fire film.

De fire film kan ses her – dog uden det taktiske spot, der kobles på i reklameblokken.

“Vi vil gerne brande og fortælle en historie, der matcher vores identitet – men vi er altid taktiske. Det er en del af vores koncept, og pris er det vigtigste parameter for os,” siger Claus Petersen.

Klaus Lysgaard har instrueret filmene, og Jan P. fra M2Film har produceret. Sidstnævnte hæfter sig ved jem & fix’ ønske om et univers, hvor humor og det at være i øjenhøjde er afgørende.

“Peter Aalbæk har engang sagt, at danske spillefilm er lavet af københavnere for københavnere og med københavnere i rollerne. Det gælder også mange reklamefilm. Her har vi i stedet forsøgt at skabe et univers helt nede på jorden og i øjenhøjde med almindelige danskere – jeg tror, at langt de fleste kan genkende lidt i personerne og parcelhusstemningen”.