Af Peter Engholm 25@mail.dk

Tekstforfatter på Bates Y&R går egne veje – ikke som freelancer, men som bureau. Et bureau, der bærer årstallet i navnet.

Koden til Nicolai Svarer Schwensens cv og nye bureau er fem-tabellen: Han er 30 år gammel og har 10 års bureau-erfaring – delt ligeligt, ca. 5 år til hver, mellem først Bergsøe 4 og siden Bates Y&R. Og bureauets navn er TyveTi, efter stiftelsesåret.

“Efter ti år i branchen har jeg nu stor lyst til at være selvstændig. Ikke som freelance, men som bureau, for jeg vil gerne skubbe lidt til nogle af de dogmer, reklamebranchen og kunderne lever efter i dag,” siger Nicolai Svarer Schwensen.

Og apropos kunder, så er udgangspunktet for det nye reklamebureau nul. Alligevel ser Nicolai Svarer Schwensen lyst på tingene:

“Bureauet er nu en uge gammelt, og det er trods alt for kort tid til at kunne præstere en lang kundeliste. Men det ryster mig ikke. Jeg har allerede gang i flere spændende projekter.”

Hvad er egentlig forskellen mellem freelance og et – formoder jeg – enkeltmands-bureau?

“Mindsettet. Som freelance er man sig selv og indgår i diverse sammenhæng. Som bureau søger man mere det samlende, inkl. at påtage sig ansvaret, og tanken er desuden at ansætte nogen på et tidspunkt,” siger Nicolai Svarer Schwensen og tilføjer hurtigt:

“Ikke fordi jeg ikke laver freelance. Hvis man vil hyre mig til at lave en tekst, så skal man være velkommen”.

Med dit udgangspunkt som tekstforfatter og bureuaets nuværende størrelse vil det være nærliggende at karakterisere det som en kreativ hotshop …

“Det ville være for snævert. Jeg er kreativ, men også opdraget på Bergsøe 4, der lagde vægt på det strategiske, og hvor den kreative også skulle være planner. Men generelt mener jeg, at langt de fleste kunder er dygtige på analysedelen og fokuserer på, hvad de vil have. De tanker skal jeg bringe videre til mine samarbejdspartnere,” siger Nicolai Svarer Schwensen.

Er det dét, du mener med dogmer?

“Ja, mit mål er ikke at være leverandør, men rådgiver. Og sådan opfatter jeg også eksempelvis de fotografer, instruktører og prodcenter, som er i branchen. Jeg har aldrig forstået, hvorfor vi ikke tager vores leverandører mere med ind i processen. Vi omgiver os med dybt kreative professionelle, og alligevel har vi en fæl tendens til selv at ville bestemme, hvordan outputtet skal være. Det er hverken 2010 eller TyveTi. Ansvaret er selvfølgelig altid mit, men jeg har god erfaring med at lade mig rådgive snarere end at få leveret. Det gør kun produktet bedre – og ofte billigere, til glæde for kunderne,” siger Nicolai Svarer Schwensen.

 

Kommentarer

  1. Typisk Nicolai at udfordre finanskrisen, dogmerne og tankegangen. Han er for sej.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club