Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Kontoret i Danmark er også det første i Europa,og ledes af en kvinde med baggrund i musik-miljøet. Spørgsmålet er, hvilken type bureau, det er.

At ‘Status Creative’ er et bureau er der ingen tvivl om. Og at det danske kontor bliver det amerikanske bureaus indtræden på det europæiske marked, er også et faktum.

Derimod er det straks sværere at definere, hvilket slags bureau, Status Creative er.

På spørgsmålet om Status Creative er et PR eller et digitalt bureau lyder svaret:

”Ja, det er lige nøjagtig det, der ligger i spørgsmålet, der er vores bureaus udfordring”.

Det er Mia Lynge Andersen, der svarer. Hun skal lede bureauets kontor i Danmark, der også er det første i Europa og bureauets selvforståelse er omvendt proportional med størrelsen. Ifølge Mia Lynge Andersen er konceptet nemlig ikke bare nyt i Danmark, men også i Europa.

”Vi er både et digitalt bureau og et PR bureau. Eller sagt på en anden måde, vi er et PR bureau, der skaber digitalt indhold, omtale og engagement hovedsageligt på sociale medier”.

Status Creative er grundlagt af Jeff Barret og har kontorer i Michigan, San Francisco og Los Angeles med i alt 9 ansatte.

Bureauet er relativt nyt. Det blev grundlagt i juni 2011, og som han skriver i en mail: ”Not that long ago, but we’re ambitious as hell” og  Mia Lynge Andersen tilføjer:

”Amerikanerne ved ikke hvad Janteloven er. I mit perspektiv er det ekstremt positivt. Vi går til enhver kunde med en positiv vinkel, ser mulighederne for vækst og engagement. Vi vil ændre måden at tænke på: Kunderne skal indse, at mulighederne for at skabe intet mindre end verdens bedste brand og kundeengagement er indenfor rækkevidde.”

Jeff Barret har arbejdet med kunder som Chrysler, Sara Lee og Google og har bl.a. vundet en pris, der hedder Best Use of Video in Social Media 2012, der udgives af PR News Wire, som måler, hvordan nyheder bliver modtaget og efterfølgende placeret.

Mia Lynge Andersen er godt klar over, at det bliver en udfordring for Status Creative at slå sig ned på det europæiske marked, for bureauet er meget amerikansk og nok lige skal tilpasse sig europæiske forhold.

Mia Lynge Andersen kommer selv med en baggrund i Public Relations og musikmiljøet, hvor hun også ser et stort potentiale for at hjælpe med at skabe digitalt content.

Senest har hun været med til at opbygge Copenhagen Pride.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club