I sidste uge meddelte Uno-X, at man deler benzinkæden i to og viderefører 87 af sine i alt 263 tankstationer under navnet Bonus. 14 stationer lukker helt.
Opsplitningen sker som konsekvens af en optrappet konkurrence på benzinmarkedet, og væksten skal fremadrettet komme fra blandt andet mersalg.
De 162 Uno-X stationer bliver – formedelst en kvart mia. kr. – gjort mere smidige for bilisterne. Men de nye Bonus-stationer får ikke nogen nævneværdig markedsføringsindsats:
”Vi ser det sådan, at det stærkeste marketingvåben, vi har, er stationen i sig selv,” siger Anders Brønnum-Hyttel, der er marketingchef i Uno-X Automat.
Dette er ikke udtryk for en ny markedsføringstendens, men et ønske om fokus på lokal forankring:
“Lokal relevans er ikke noget, vi kan diktere og rulle ud fra centralt hold. Derfor vil Bonus ikke blive bakket op af en storstilet marketingindsats med annoncer, outdoor og tv-reklamer, men promoveringen vil i stedet netop være lokal,” fortæller Anders Brønnum-Hyttel.
De nye Bonus-stationer kommer til at ligge i mindre tætbefolkede områder, og ønsket er med marketingchefens ord at skabe en lokal station på lokale betingelser.
”Vi vil sætte de lokale kræfter fri og lade tilsynsførende og andre med tilknytning til stationen om at beslutte, hvordan stationen bedst passer ind i det lokale miljø og bliver det lokale samlingspunkt,” siger han.
Uno-X samarbejder med Brandhouse om strategi, identitet og branding, med CoolGray om grafisk identitet og eksekvering og med Help PR om kommunikationsrådgivning, strategi og PR.
De tilbageværende 162 Uno-X-stationer vil også blive markedsført, men planen herfor er endnu ikke lagt fast.