Nyt B&O subbrand er blevet forsinket

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Nye produkter til nye og yngre kunder – og solgt bl.a. i Apples butikker. Perspektivet er interessant for B&O – men produktet er blevet forsinket.

Det har taget længere tid end forventet at udvikle og producere et helt nyt subbrand, som B&O havde planlagt at lancere i slutningen af i år. Derfor har man nu udskudt lanceringen.

Men det understreges samtidig, at der ingen andre ændringer er. Produktet kommer ud i begyndelsen af 2012 i stedet – og det kommer også som hidtil planlagt ud i Apple-butikkerne.

Netop samarbejdet med Apple rummer interessante perspektiver for B&O.

Da den nye topchef, Tue Mantoni, i august præsenterede en ny strategi, konstaterede designeren, Morten Langebæk i en klumme på Bureaubiz, at Apples succes viser vejen for B&O.

Subbrandet er dog ikke første eksempel på samarbejdet. B&O og Apple har lavet nogle mindre ting sammen, men det første større samarbejde gælder docking stationen BeoSound 8, som ud over B&Os egne butikker også sælges i Apples butikker i USA.

Og B&O kan i dagens meddelelse fortælle, at BeoSound 8 er blevet selskabets hurtigst sælgende audioprodukt nogensinde med mere end 50.000 solgte enheder i løbet af de første 12 måneder.

Dette forventes at minimere indvirkningen af udskydelsen på julesalget i 2011.

Om subbrandet sagde Tue Mantoni i august: “Vi vil lancere en ny type af produkter, der henvender sig til en anden kundegruppe, end B&O har været vant til. Det bliver produkter til en lidt lavere pris, som også en yngre målgruppe har råd til”.

Jyske Bank kommenterer dagens meddelelse således:

“B&O igen må udskyde en forventet lancering viser, at selskabet fortsat har problemer med deres produktudvikling. Vi har fortsat tiltro til at selskabet er på rette spor og fastholder vores forventninger ovenpå meddelelsen, men må påpege, at risikoen ved en investering i B&O stiger på baggrund af dagens meddelelse.”