Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

”Lektier online” er lykkedes så godt over for indvandrerdrenge, at konceptet udbredes til hele landet. Men konceptet må rumme flere muligheder, mener bureauet bag.

Målgruppe: Indvandrerdrenge i belastede boligområder i Århus.

Opgave: Hjælp dem med at lave lektier.

Selv hvis det handlede om personlig direkte kontakt ville det formentlig være en svær opgave. Men er man et digitalt bureau, så er det ikke sådan, man arbejder, og så ligner det en så svær en opgave, som det kan blive.

Men det lykkedes for Lifted – det tidligere Netpeople – med Statsbiblioteket som opdraggiver og tre ministerier som sponsorer – og det lykkedes endda så godt, at det nu er besluttet at udbrede Lektier Online til hele landet.

Det er en succes med perspektiver.

“Kan man komme igennem til den målgruppe, så må der være flere muligheder i det koncept, vi har udarbejdet,” siger adm. dir. Jannik Liedner, der har været med til at stifte Lifted.

Bureauet brød ud fra People Group efter sommerferien, og brugte flere måneder i efteråret på at komme på plads i nye lokaler, så succesen er kærkommen. Dels er der arbejde i projektet i hele 2011 – der er planlagt flere lanceringer – og dels mener Jannik Liedner som nævnt, at der må være potentiale til andre anvendelser.

“Vi mener, at konceptet rummer muligheder for at kunne anvendes inden for helt andre områder – som f.eks. kundebetjening, og det er noget, som vi sammen med Statsbiblioteket vil arbejde på. Det er dem, der som vores kunde har betalt for udviklingen, og derfor vil vi selvfølgelig helst gøre det sammen med dem. Men de er heldigvis også indstillet på at søge at udvikle konceptet,” siger Jannik Liedner.

Selve Lektier Online løber dog umiddelbart kun året ud. Projektet er finansieret af Integrationsministeriet, Undervisningsministeriet og Kulturministeriet via Sats-puljerne, og bevillingen er givet til og med i år.

“Men der arbejdes på at få det videreført,” siger Jannik Liedner og tilføjer en anden kvalitet ved succesen.

“At kunne medvirke til at få fat i indvandrerdrenge og hjælpe dem til at gøre det bedre i skolen er en rigtig feel-good oplevelse.”

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club