Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

ÅrhusKontoret er et bureau, der kun skal være befolket af kreative. Bag står nogle af Danmarks mest kreative.

Hvis der ind imellem på bureauer kan opstå skismaer mellem konsulenter, plannere og kreative, så kommer det ikke til at ske på et nyt bureau i Århus.

ÅrhusKontoret har nemlig valgt at starte op som et bureau “kun med kreative”.

“Det kan selvfølgelig være fint nok at man gerne vil se på en virksomhed udefra og eventuelt udfordre den på forretningsgrundlaget. Man risikerer dog let at komme til kort, når man kloger sig over for folk, der naturligt har et indgående kendskab til deres forretning, og under alle omstændigheder, så ser vi vores mulighed i markedet et andet sted. Hvis vi skulle have både mediefolk og plannere, så ville vi kun have råd til en eller to kreative, og vi mener, at kreativiteten er vores styrke. Derfor har vi valgt en model, hvor bureauet kun består af kreative”, siger Anders Tranæs, der har fået rollen som administrerende direktør for bureauet.

Han tilføjer, at det bliver op til kunderne selv at håndtere strategi og planning, og navnet kan man således oversætte til “den kreative afdeling”.

Bag bureauet står folk, der kender hinanden fra Uncle: Jonas Nørregaard, Thomas Falkenberg Rasmus Dunvad og administrerende direktør, Anders Tranæs. Disse fire ligger i top 15 på Creative Circles liste over de mest vindende reklamefolk i Danmark.

De fire har forladt Uncle på forskellige tidspunkter. Anders Tranæs er den, der har været på bureauet senest. Han stoppede med udgange af året.

Endelig er også den hollandske designer, Hans Leijdekkers, med i ejerkredsen.

Kommentarer

  1. Held og lykke drenge. Skulle der ud over løstgående kreative ideer også opstå behov for lidt planning og mediasnak, så kan Uncle anbefales.

  2. Må sige, det er nogle yderst interessante synspunkter, der tilsyneladende danner fundament for ÅrhusKontoret.

    Især den der med, at man ofte kommer til kort, når man kloger sig, synes jeg er temmelig dobbelttydig.
    Risikerer man ikke også at komme til kort, når man skal “kloge sig” kreativt uden selv at have fortolket og fordøjet “deres forretning” bare en lille smule?
    Umiddelbart kunne jeg forestille mig, den situation let kan ende med et af to uheldige udfald: 1) at man præsenterer en løsrevet kreativ ide, der ikke er funderet i hverken kundens opfattede eller reelle behov; eller 2) at man bare giver kunderne det, de beder om, hvilket ganske ofte slet ikke er det, de i virkeligheden har brug for …

    Men som planner komplicerer jeg sikkert tingene for meget her. Jeg er trods alt bare et fordyrende mellemled.

    Dog er det måske betryggende at se, at “de kreative” trods alt skal have en adm. dir., så ÅrhusKontoret ikke ender som en ren Århushistorie.

  3. ÅrhusKontoret består af nogle super-folk, der vil give enhver kunde nogle sammenhængende løsninger, der ligger langt over gennemsnittet af dansk middelmådig, ligegyldig, ineffektiv reklame – planning eller ej. Også held og lykke fra mig.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club