Nystiftet bureau har skarpt fokus: Content strategy

Peter Engholm
25@mail.dk

Der produceres indhold i så store mængder, at mange virksomheder – inkl. bureauer – har svært ved at holde styr på det. Det vil et nyt bureau bistå med i form af systematikken og tankegangen i content strategy.

”Content is king” er en læresætning fra forrige årtusind, og den efterleves i en grad, at det sjældent er indhold, vi mangler – men ganske ofte overblikket over det.

Her kommer et nyt bureau, Cope, på banen. Et bureau, der udelukkende er fokuseret på Content Strategy. Det sigter mod at skabe overblikket og lære virksomheder at producere og genbruge indhold på en systematisk måde.

”Content Strategy er ikke nyt. Det er udbredt i USA, og ydelsen er også fremme i dag, men så vidt vi kan se, er der ingen andre i Danmark, der specialiserer sig totalt i det,” siger Rasmus Skjoldan, der leder Cope.

Bureauet har tre medarbejdere i alt – alle kommer fra det københavnske webbureau Moc, som ejer Cope.

”Vi oplever i stigende grad, at både virksomheder og andre bureauer har svært ved at håndtere enorme mængder indhold. Det kan være svært at vide, hvem der laver hvad – og hvornår. Tag f.eks. medicinalvirksomheder med produktbeskrivelser og corporate information, der går igen – med oversættelser, korrektur og juridisk gennemsyn. De kan med fordel producere struktureret indhold, der kan genbruges på tværs af platforme,” siger Rasmus Skjoldan.

Cope vil bidrage med det ”mentale, organisatoriske og teknologiske skift”, der ofte skal til, for at en organisation holder op med at tænke i indhold ét projekt ad gangen og i stedet producerer kerneindhold, som man kan trække på – på kryds og tværs, hvadenten kanalen er et website eller en folder.

Og en sådan organisation kan også være andre bureauer.

”Der er flere ux-bureauer, der er frustrerede over – eller undervurderer – indholdssiden – og overlader det til kunden at håndtere denne svære del. Her kan Cope være et mellemled,” siger Rasmus Skjoldan.

Cope skal som udgangspunkt ikke selv producere indhold og sigter ikke mod lange kundeforhold.

”Vi leverer en metodik, som kunderne implementerer og selv kører videre med – det lægger op til opgaver af kortere varighed fra vores side,” siger Rasmus Skjoldan.

Han er – udover at lede Cope – også kreativ chef i ejer-bureauet Moc.

”Cope skal ikke være salgskanal for Moc, men et selvstændigt bureau, og det er meningen, at vi tre – med udbredelsen af content strategy – skal beskæftige os meget med Cope. Vi arbejder sammen med vores amerikanske netværk på at undersøge mulighederne for vækst på det europæiske marked,” siger Rasmus Skjoldan.

De to øvrige medarbejdere i Cope er Aske Ertmann og Line Friis – sidstnævnte er tidligere multimediechef for Gyldendal Akademisk og forlagsredaktør.