Af Peter Engholm 25@mail.dk

Levende film kalder på levende ild – især med fortsættelsen til ”Catching Fire”. Et flamme-viral har trukket over 400.000 visninger og opmærksomhed til premierefilmen. Nyt bureau står bag.

Eventen er godt tre uger gammel, bureauet er ikke meget ældre. Force of Nature blev lanceret i forrige måned af Janne Villadsen, senest kommunikationschef i Copenhagen International Fashion Fair, og Mads Kinch Jonassen, senest Creative Director hos Nordisk Film.

Målsætningen for det nye bureau er at skabe synergi mellem forskellige brancher og trække på partnernes kompetencer inden for film, design, kunst, mode og musik.

Og den aktuelle event er for The Hunger Games-filmene – og en viralfilm, der på sine første to uger trak godt 400.000 visninger på alene på Facebook og YouTube.

I filmen bliver et af film-universets kendte symboler, The Mockingjay, sat i flammer en aften på en stor gavl over for Tivoli i København – også de forbipasserendes reaktion når at komme ned.

”Idéen med filmen var at engagere The Hunger Games’ eksisterende fans gennem en fortælling, som de kan identificere sig med, og som i selve handlingen genererer fascination. Målet var ikke at ramme hele Danmark, men derimod at nå netop de fans, som vi betragter som filmens ambassadører,” siger Mads Kinch Jonassen, der er Creative Director hos Force of Nature, i en pressemeddelelse.

Viralfilmen er blevet til i et samarbejde mellem Force of Nature og The Hunger Games’ distributør, Nordisk Film Distribution, der også er filmens afsender. Ifølge distributøren har viralfilmen medvirket til, at The Mockingjay Part 1 onsdag 19. november satte rekord som den biograffilm, der i hele 2014 solgte flest billetter på åbningsdagen.

Kommentarer

  1. “Ifølge distributøren har viralfilmen medvirket til, at The Mockingjay Part 1 onsdag 19. november satte rekord som den biograffilm, der i hele 2014 solgte flest billetter på åbningsdagen”.

    God formulering fra distributøren.

    Alt hvad der er sket før filmen havde premiere har vel medvirket til det store billetsalg. Hunger Games har slået rekord i samtlige andre lande den har haft premiere i, ild eller ej foran 10 fans en efterårsdag ved Tivoli. Sådan er det hver gang der kommer en Twilight film eller en Hunger Games. Det starter i udlandet og Danmark følger med i billetsalget. Hver gang. Sorry to say.

  2. Vækst vs. content til fans
    Hunger Games Catching fire(2013): åbningsweekend – 134.832 billetter
    Hunger Games Mocking Jay Part 1(2014): åbningsweekend – 135.589 billetter

    Mediestuntet har ikke skabt væsentligt flere biografgængere til åbningsweekenden.
    Om det virale spot så har fastholdt den allerede eksisterende fansskare…. det er vist svært at gøre sig klog på, antal visninger af det virale spot kunne da tyde på de har taget godt imod det.
    Med målsætningen om “at engagere The Hunger Games eksisterende fans” virker da som løst.

  3. Hahaha du er sgu så dejlig klog og skarp Phillip…. tænk hvis jeg lavede en pressemeddelelse hver gang jeg tændte en cigar… ha! eller strøg en tændstik i skridtet… nej du gamle.. der skal sgu mere til for at imponere

  4. Wow det er sløjt. Vi skal lige 10+ år tilbage for at finde den slags “virale film”. Næste gang tænker jeg at de skal lave sådan et super fedt event med en masse mennesker der står stille, det er aldrig set før.

    Og så indsætte lige så mange fake “hvad er det?” lyde i baggrunden.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club