Af Finn Graversen, journalist

Efter et helt liv i reklamebranchen er Poul Mikkelsen alt andet end færdig med den. Nu er han gået sammen med en række andre mennesker i noget, de kalder for et gentænkt bureaukoncept.

Hvis reklamebranchen pr. definition anses for ung, så må Poul Mikkelsen være enten undtagelsen, der bekræfter reglen. Eller beviset på, at påstanden ikke holder.

I hvert fald er han i en alder af 66 år “still going strong”, og nu er han endda involveret i et nyt bureau set-up: Revue.

Han har hele tiden haft egne kunder, men han vil fortsat mere. Savsmuldet trækker fortsat i den gamle cirkushest.

“Mine børn er store, min kone nr. 2 har det fint med, at jeg er aktiv og jeg har fået råd til en havemand. Derfor kan jeg fortsætte med at lave det, jeg synes er sjovt og gøre det sammen med mennesker, som gør mig glad,” siger Poul Mikkelsen, og henviser til et Picasso-citat, som han også læner sig op af:

“Man bliver hele livet dygtigere og dygtigere, hvis man tør.”

Poul Mikkelsen

Engang indgik navnet Mikkelsen i et af branchens markante bureaunavne: Nielsen, Mikkelsen & Duus. Siden blev det til DDB, hvor Poul Mikkelsen i næsten en generation var en central figur. Så han kender bureauverdenen rigtig godt – og i særdeleshed det klassiske reklamebureau set-up.

Gentænkt koncept
Kreativiteten og den dybe branding-forståelse er fortsat et afgørende fundament for hans virke, men Revue bliver alligevel noget andet. På hjemmesiden skriver de selv, at Revue ikke er et nyt – men et gentænkt bureaukoncept.

“Vi er en gruppe af kreative og strateger, der har arbejdet sammen i mange år og som prioriterer at arbejde tæt sammen med vores kunder om at skabe løsningerne. På den måde bliver det fælles ’børn’, og vi får en fælles agenda i forhold til buler på vejen og til at finde ‘guldet’ i brandet,” lyder forklaringen.

Organisatorisk bliver Revue ikke helt let at placere. Det bliver ikke et almindeligt bureau med ansatte og ledere, men det bliver heller ikke blot et freelance-netværk.

“Det bliver en mellemting. Bureauets kerne vil forpligtige sig i forhold til opgaver, så vi kan new bizze. Hertil kommer så et stort netværk af kompetencer og specialister, vi kan trække ind efter behov. Venner, vi har relationer med langt ud over de faglige. Men vi er kun senior-folk, og princippet vil være, at den eller dem, der tager ejerskab på en kunde eller et projekt også vil styre hele processen. Det sker bl.a. ud fra en erkendelse af, at hver gang en opgave skal skifte hænder, så risikerer man, at der kommer en anden dagsorden i spil,” siger Poul Mikkelsen.

Ud over ham selv består kernen lige nu af:

  • Laust Pedersson, der er kreativ/design med bl.a. en fortid hos Montdor.
  • Simon Rubaudo, der ligeledes er kreativ/design og som har en fortid inden for både undervisning, freelance og DDB.
  • Christoffer Bildsø, der er kreativ/design med en fortid hos bl.a Zupa, React by Republica og J. Walter Thompson.

Pernille Zilmer bliver det femte medlem af kernen. Hun er brand strateg med bl.a. en fortid hos DDB.

Hertil kommer så fotografen/visualizeren, Egon Gade, samt Allan Daastrup, der er designer med speciale i typografi.

Bureauet skilter desuden med en gruppe af venner, der omfatter navne som Eva Steensig, Peter Svarre, Claus Walter, Birthe Nielsen, Morten Kvist og Kristian Funder.

Revue har netop fundet nye lokaler ude på Rentemestervej, som Poul Mikkelsen karakteriserer som et sjovt Olsen Banden-agtigt miljø. Her vil marketingmanden Jesper Siber også flytte med ud. Han har en fortid hos bl.a. Carlsberg og Stryhns og er lige nu involveret i Gyldendal.

“Jeg kender Jesper gennem mange år, og vores samarbejde er dybt passioneret, som vi godt kan lide det. I det hele taget har jeg gennem årene bygget et kæmpe netværk, som er et stort aktiv nu,” siger Poul Mikkelsen.

Fremtidens model
Han tror selv på, at Revue-modellen er noget, man vil se mere af i fremtiden. Ikke bare i kommunikationsbranchen.

“Mange unge talenter er ikke interesseret i et fast job og en Audi i carporten. De går mere op i, om de får lov at arbejde med projekter, de synes er spændende, og hvor de bevarer indflydelsen på, hvad de skal arbejde med. Det er det samme for os. Det handler også om livskvalitet, hvor vi arbejder med gode og spændende projekter samtidig med at vi har en attraktiv ramme for tilværelsen,” siger Poul Mikkelsen og fastslår, at Revue ikke taler om digital, reklame eller andre modeller/kanaler.

“For mange begrænser sig selv for meget ved at fokusere på metoden. Vi bygger på den grundlæggende evne til at forstå mennesker, og hvad der driver dem. Starter du der, så bliver det meget nemmere at tage stilling til, hvor og hvordan du skal henvende dig til dem,” siger Poul Mikkelsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club