Nyt bureau skal prøve kræfter med Føtex’ kreative budget

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Oven på Knolø og Aarhuskontoret og en tur tilbage til Envision bliver det nu et af landets højest profilerede bureauer, der er sat på opgaven.

Når det gælder produktionen af de uhyre vigtige tilbudsaviser, ser Envision og Føtex ud til at have et langvarigt og stabilt partnerskab. Det ændrer sidste uges historie om et helt nyt set-up for produktionen ikke på.

Der er skabt en helt ny ramme for produktionen, som kostede 37 Envision medarbejdere jobbet, men strategisk og kreativt er det fortsat Envision, der står for tilbudsaviserne.

Til gengæld zapper Føtex en del mere, når det gælder det kreative budget, og nu har man indledt samarbejde med et nyt bureau.

Denne gang er det &Co, der er sat på opgaven – bureauet, som i januar skubbede Wibroe, Duckert & Partners væk fra førstepladsen i Bureaubiz’ og MyResearchs årlige imageanalyse.

&Co bliver dermed det tredje bureau inden for halvandet år, som har arbejdet med kædens kreative budget.

Først var det Aarhuskontoret, der udviklede Knolø-universet – bureauet var kreativ underleverandør til konstellationen WPP Retail, hvor den tidligere Uncle-direktør Jens Hagbard var projektleder.

Føtex havde egentlig forventninger om noget længerevarende:

“Går det, som vi tror og håber, så er der tale om en langsigtet kampagne,” siger Carsten Hansen, adm. direktør i Føtex ved Knolø-kampagnens dåb.

Men det gik ikke – kampagnen blev stoppet efter et halvt år, og herefter kørte kæden med den Envision-skabte film med tilbudssangen “Føtex er sej – vi gør mere for dig”.

Carsten Hansen udtalte i sidste uge om Føtex, at “vi samarbejder med de bureauer, vi hele tiden har samarbejdet med”.

En formulering, der elegant ikke berører en evt. diskussion om nye bureauer – og på Bureaubiz’ efterfølgende forespørgsel om &Co-samarbejdet har Føtex og Dansk Supermarked endnu ikke reageret.

&Co har reageret – men det er sket i form af et “Det har jeg ingen kommentarer til,” fra adm. direktør Mikael Jørgensen.

Tilbage står således i første omgang de sikre forlydender om, at Føtex har valgt &Co til opgaven.

Det er i øvrigt ikke kun inden for det seneste halvandet år, at Føtex har zappet lidt rundt. Kæden har f.eks. også været omkring Wibroe, Duckert & Partners i forbindelse med Mesterhakket og Søren Gericke – dette koncept blev genoplivet for et år siden – med Envision som bureau på opgaven.