Af Peter Engholm 25@mail.dk

I gamle dage hed det en bogklub, når bog-elskere mødtes for at debattere litterære værker. I dag hedder det et community – og det har Gyldendal valgt et nyt bureau til at skabe.

Danmarks største bogforlag sætter nu strøm til en klassisk disciplin; bogdiskussionen, med lanceringen af www.minbogdinbog.dk.

Gyldendal har landets største bogkatalog, de største bogklubber og internetboghandlen g.dk – næste naturlige skridt har, ifølge forlaget, været at lade brugere finde sammen på nettet om deres yndlingsbøger og forfattere. Lad dem dele synspunkter og bogtitler – og få anbefaling til ny læsning.

Tjenesten er et gratis tilbud til alle danskere, og man kan logge på med sin Facebook profil. Her kan man bygge sin egen virtuelle bogreol, anmelde bøger, følge andre brugere og lave top 5 lister.

Satsningen er skabt, understreger Gyldendal, uden kortsigtede kommercielle mål for øje.

“Vi ser dette community bl.a. som en platform til dialog med vores målgrupper. For os handler det om at være tilstede og på forkant med den stigende digitalisering i branchen for at skabe mest muligt værdi for brugerne og dermed også forretningen”, siger Filip Rasmussen, projektleder hos Gyldendal.

Til at skabe løsningen sonderede forlaget blandt bureauer, og valget faldt på Magnetix.

“De var den rigtige samarbejdspartner til dette projekt via deres fokus på dialog og web som integreret disciplin. Vi har fra start af haft beskedne mål, men kan allerede nu konstatere, at de mange nye brugere har taget godt imod initiativet og været særdeles aktive,” siger Filip Rasmussen.

Hos Magnetix kalder adm. direktør, Martin Bochineck, community-opgaven for en udfordring:

“Det skyldes, at den ligger virkelig langt fra traditionelle websites og dialogprogrammer. Og i disse sociale tider har spørgsmålet også været, hvor meget man skulle basere sig på Facebook. Gyldendal har valgt at bruge Facebook hvor det giver mening, men at fastholde sin egen platform.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club