Legoland er indbegrebet af en dansk forlystelsespark – rent bortset fra det er ejet af britiske Merlin Entertainments, dog med Lego-familien Kirk Kristiansen som en ”betydelig strategisk minoritietsaktionær”.
Denne status er fastholdt også efter børsnoteringen i London i november, der indbragte nær ved én mia. pund, godt otte mia. kr.
Sideløbende med noteringen har Merlin Entertainments siden juli haft gang i en bureaukonkurrence om Legoland-parkerne – og den er nu vundet af BMB, Beattie McGuinness Bungay, beretter Campaign.
DLKW Lowe har de seneste otte år arbejdet med Legolandene på projektbasis, men bureauet var ikke med pitchen, hvis finalefelt udover BMB bestod af VCCP og Anomaly Amsterdam.
Legoland findes i Danmark, Storbritannien, Tyskland, Malaysia og hhv. Californien og Florida, USA. Desuden er det planen at åbne Legoland i Dubai, Japan og Sydkorea i de kommende år.
I første omgang, til påske, følger en kampagne fra BMB i de fem Legoland-lande – en kampagne, der har til hensigt at få besøgende til at blive lige lidt længere, altså at gøre park-besøgene til korte ferier.