Nyt bureau til stor offentlig PR-kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Ankestyrelsen – ja-ja, læs nu bare videre – har sat 1½ år og 1½ mio. kr. af på at øge kendskabet til foreældreansvarsloven og punktere myter. Otte bureauer bød ind, og ét er valgt.

Det aarhusianske PR-bureau Publico er blevet valgt af Ankestyrelsen til at levere en national kampagne, der skal øge kendskabet til og forståelsen af forældreansvarsloven – med særlig fokus på barnets vel, når far og mor går fra hinanden.

Otte bureauer deltog i EU-udbuddet, og hos Ankestyrelsen begrunder kontorchef Malene Vestergaard valget af Publico således:

”Bureauet præsenterede et oplæg, der vidner om grundig baggrundsresearch og en dybdegående forståelse af en kompleks problemstilling. Publicos valg af kernebudskaber, kanaler, kampagnestrategi samt deres kontekstforståelse gav os en rigtig god mavefornemmelse i forhold til bureauet. En fornemmelse, der blev bestyrket, da vi kontaktede et par af deres referencer.”

Informationskampagnen kan også punktere nogle af de myter, der er opstået, siden loven blev indført i 2007. Udbudsmaterialet nævner fire myter, der lægger op til punktering:

  1. Der vil altid dømmes til fælles forældremyndighed
  2. Fælles forældremyndighed fører altid til en samværsdeleordning (7:7)
  3. Der fastsættes altid samvær
  4. Loven er en ligestillingslov

I alt er der afsat halvandet år og halvanden million kr. til kampagnen, bl.a. til et website og en række andre initiativer, der skal gøre det nemmere for opbrudsforældre at forstå lovens indhold samt at indgå gode aftaler om børnene.

 ”Offentlige kampagner som denne ligger rigtig godt til os. En af vores styrker er at analysere, forstå og formidle komplekse problemstillinger til forskellige målgrupper, uden at tonen bliver hverken popsmart eller jura-tør,” siger Uffe Lyngaae, direktør i – og stifter af – Publico.