“Spil handler om interaktion, og det gør spillet til et stærkt markedsføringsredskab, fordi det helt naturligt skaber involvering og engagement hos brugeren.”
Sådan siger Anders Leicht Rohde, med-stifter af Funday Factory, der er nyt bureau i Aarhus – et såkaldt interaktionsbureau.
Udtalelsen kan opfattes som både en skåltale og en invitation til reklamebureauer og annoncører. For lige så involverende et spil kan være, lige så vanskeligt kan det være at få ideen solgt ind.
“Reklamebureauerne er positivt stemt for tiltaget, fordi spil kan ses som en ny ROI: Return On Involvement. Men spil har samtidig også været stedbarn, med eksempler på dårligt udtænkte og eksekverede spil – og spil har været håndteret ad hoc på bureauerne: Man hyrer en projektleder, en grafiker plus det løse, frem for et fast hold. Med vores fokus på reklamespil får vi som specialistvirksomhed samlet de nødvendige erfaringer,” siger Anders Leicht Rohde.
Han er tidligere kreativ direktør hos Krea Medie, der bl.a. stod bag de populære Pixeline børnespil, før han tog springet over til advergaming. Hans makker i – og medstifter af – Funday Factory er Max Nielsen, der har en baggrund i reklamebranchen og nu står bag det digitale bureau Mediaworkers.
Funday Factory skal ikke kun samle – og holde – på erfaringer inden for advergaming – de skal pinedød også kunne dokumentere dem. Og dét er mediets akilleshæl, erkender Anders Leicht Rohde.
“Der er masser af eksempler på advergaming, men de store – der løbende lancerer denne type spil – holder succeserne for sig selv. Bl.a. derfor er det svært at måle succes i form af ROI. Men vis mig en bannerreklame, som din målgruppe frivilligt interagerer med 10 min. om dagen, og derefter sender rundt til deres venner som et positivt budskab,” siger Anders Leicht Rohde.
Men jeg gætter på, at et spil koster lidt mere end et banner …
“Rigtigt. Et godt spil, der er integreret rigtigt – og markedsført fornuftigt – er reelt forbeholdt de lidt større annoncører. Det er ganske vist blevet lettere at opnå engagement uden helt så mange markedsføringspenge, men der skal stadig skabes noget opmærksomhed for det,” siger Anders Leicht Rohde.
Funday Factory har allieret sig med et større reklamebureau for få input til at få både reklamebureauer og marketingansvarlige i tale.
“Vi har indset, at vi – trods vores mix af spil-erfaring og markedsførings-kompetence – kommer til at møde fordomme. Det kræver noget af en marketingchef uden erfaring med advergaming at forklare, hvorfor vedkommende har brugt en stor bid af sit budget på et spil, som er svært at måle effekten af. Men vi kan levere en anderledes form for brugerinvolvering i deres marketingkoncept,” siger Anders Leicht Rohde.
På Funday Factorys kundeliste ses bl.a. Danmarks største privat-underviser, Time2Learn, samt Aarhus Festuge.