Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

XL Byg skiftede i efteråret. Nu følger en anden kæde, hvor det nye bureau har marketingdirektørens kone i partnerkredsen. Skiftet har kostet job hos det tabende bureau.

Konkurrencen blandt byggemarkeder er blevet hårdere, og det stiller krav om at være endnu skarpere i sin markedsføring.

“Det er et krav til os selv – men selvfølgelig også til de samarbejdspartnere, vi har, så det er en af årsagerne til, at vi har skiftet reklamebureau,” siger marketingdirektør Søren Ibsen fra Bygma.

Skiftet betyder, at Bygmas nye bureau hedder Nørgård Mikkelsen i stedet for det andet fynske bureau, Cosmographic.

“Vi har haft et fortrinligt samarbejde med Cosmographic i otte år, men vi havde nok et behov for at få friske øjne på, hvis vi skal evne at køre på en anden klinge,” siger Søren Ibsen.

Bureauskiftet har været på vej igennem en længere periode. Søren Ibsen tiltrådte selv først lige før sommeren, og her havde firmaet allerede været i gang med at kigge på bureauer.

“Feltet var indsnævret til to bureauer – heriblandt Nørgård Mikkelsen. Men i forbindelse med min tiltrædelse blev processen sat i bero. Så skiftede XLByg bureau og det fik os til at sætte den i gang igen,” siger Søren Ibsen.

Bygma har her i efteråret således været ude og snakke med flere forskellige bureauer.

Der er flere årsager til, at man ikke bare skred til en beslutning, når man allerede var langt i bedømmelsen. Dels var der en ny marketingdirektør og dels har han en tæt relation til Nørgård Mikkelsen, idet hans kone er en af partnerne på bureauet.

“Den relation betyder selvfølgelig, at der er en særlig opmærksomhed hos os over for beslutningen om at vælge bureau, og valget har selvfølgelig været drøftet i både ledelsen og afdelingen med mig som inhabil. Men vurderingen har været, at vi sagtens kan håndtere samarbejdet,” siger Søren Ibsen og fortsætter:

“For mig var det samtidig ekstra vigtigt at sikre, at vi fik de bedste og billigste. Så selvom processen var langt, da jeg ankom lagde jeg vægt på at tage en runde hos nogle bureauer. Det var ikke en konkurrence men samtaler om udfordringer og priser.”

Han afviser, at beslutningen om valget af Nørgård Mikkelsen reelt var truffet, da han havde samtaler med andre bureauer.

“Det var helt åbent, og de bureauer, vi talte med kunne sagtens havde vundet opgaven,” siger Søren Ibsen.

Skiftet sker formelt først til foråret.

“Vi har haft et godt samarbejde med Cosmographic, og vi har syntes, at det var vigtigt at lade skiftet ske med et rimeligt varsel,” siger Søren Ibsen.

Det er da også en bitter pille for Cosmographic, der har måtte skille sig af med ca. en håndfuld medarbejdere.

“Vi har været glade for at samarbejde med Bygma i mange år, så det er selvfølgeligt ærgeligt at skulle sige farvel til dem,” siger partner Henrik Dresbøll, Cosmographic.

Kommentarer

  1. Sikke en gang pladder…Den opgave er vundet fordi konen er hos Nørgård Mikkelsen, selvom de siger det modsatte.

  2. “For mig var det samtidig ekstra vigtigt at sikre, at vi fik de bedste og billigste….”
    Fnis.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club