Af Peter Engholm 25@mail.dk

Med et koncept om – på kundernes vegne – at finde opturen-i-nedturen opretter Responsive et datterselskab, der skal få kampagnerne til at køre længere på literen.

Når marketingafdelingerne er pressede, så opruster dialogbureauet Responsive. Umiddelbart modsigende, men et nyt datterselskab – Responsive Optimizer – skal søge at forøge effektiviteten på virksomhedernes kampagner og samtidig nedbringe omkostningerne.

“Selskabet hedder Optimizer, fordi vi vil optimere responsmarkedsføringen for kunden. Vi starter selskabet, fordi vi tror på, at der i disse trange tider ligger en forretning hos de virksomheder, der outsourcer til eksterne enheder for bl.a. at nedbringe headcounts i marketingafdelingen,” siger Kim Lerborg, partner og kontaktdirektør i Responsive Optimizer.

Han kommer fra Gyldendals Bogklubber, hvor han gennem syv år som marketingchef var med til at skaffe 750.000 nye kunder via responsmarkedsføring. Kunderne i Responsive Optimizer vil ikke kunne forvente bogtilbud, men muligheden for at få en mere kosteffektiv løsning end den store bureaumodel.

“Der vil i starten være mig samt eksternt tilknyttede grafikere og tekstforfattere. Dermed ingen faste omkostninger. Kunderne kan være datterselskaber, der skal tilpasse og eksekvere en allerede indkøbt dialogløsning, eller selskaber, der ikke er vant til at købe og håndtere dialogløsninger,” siger Kim Lerborg.

Presset på marketingafdelingerne omfatter ifølge Kim Lerborg ikke blot headcounts, men også den viden, som medarbejderne forventes at have.

“Der findes masser af dygtige marketingfolk med styr på målgrupper, medievalg med mere. Men deres kompetencer omfatter sjældent det DM-relaterede elementer som bilag, præsentation, kuvertering og format. Jeg har testet i årevis og kan eksempelvis bidrage med at teste en variant af den eksisterende dialog og dermed forbedre økonomien i kampagnen – en besparelse, der enten kan stryges direkte eller bruges til at få endnu flere kunder i tale,” siger Kim Lerborg.

Adm. direktør i Responsive Optimizer er Tomas Gorrissen, der også er partner i Responsive.

Men er planen da også at arve kunder fra moderselskabet?

“Responsives setup på strategi og kreative løsninger er solidt – men for nogle kan det til tider også være tungt til at servicere kampagner og optimere produktionsmetoder over den udviklede master. Udgangspunktet er at skaffe egne kunder, men vi kan også arbejde videre med kunder hos Responsive,” siger Kim Lerborg.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club