Nyt ekspertudvalg skal granske reklamer rettet mod børn

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

De sociale medier har fået Erhvervs- og vækstministeren til at nedsætte et nyt udvalg, der skal kigge på hvordan børn og unge mødes med reklamer.

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) har nedsat et udvalg, der skal finde ud af, hvad der skal til for at børn er tilstrækkeligt beskyttede mod reklamer.

”Jeg har bedt udvalget foreslå eventuelle tiltag, der kan hjælpe børn, unge og deres forældre til at overveje den markedsføring, de møder”, siger ministeren i en pressemeddelelse.

Inden sommer skal udvalget komme med anbefalinger til, om der er behov for skærpede eller nye regler i forhold til reklamer rettet mod børn og unge.

Ifølge Berlingske er Medierådets sekretariat positive over for, at ministeren har nedsat udvalget:

”Man kan ikke gribe problemsættet an med gamle analoge briller på og alene se på TV-reklamer, blade og aviser. Reklamer er et meget vigtigt aspekt af de sociale medier. Reklamerne bliver målrettet børnene på en helt anden måde end tidligere, og i dag er man i meget større udstrækning selv en del af markedsføringen”, siger kontorchef Claus Hjort fra Medierådets sekretariat.

Der er 17 fagfolk i erhvervs- og vækstministerens udvalg. Det er følgende:                        

  • Cand. polit. Agnete Gersing, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (formand for udvalget)
  • Ph.d. cand. mag. i retorik Lars Pynt Andersen, lektor ved Syddansk Universitet
  • Cand. scient. pol. Katrine Ring Andreassen, kontorchef i Erhvervs- og Vækstministeriet
  • Cand. scient. pol. Lars M. Banke, kontorchef i Kulturministeriet
  • Cand. jur. Jeanne Blyt, kontorchef i Finansrådet
  • Cand. jur. Tina Bøggild, politisk chef i Kreativitet & Kommunikation
  • Cand. scient. pol. Lotte Groth-Andersen, kontorchef i Ministeriet for børn og Undervisning
  • Cand. jur. Benedickte Havskov Hansen, kontorchef ved Forbrugerombudsmanden
  • Dr. jur. Caroline Heide-Jørgensen, professor ved Københavns Universitet
  • Cand. jur. Ulla Lyk Jensen, chefkonsulent i DI
  • Ph.d. Carsten Jessen, lektor ved Aarhus Universitet
  • Cand. jur. Martin Jørgensen, advokat i Dansk Erhverv
  • Cand. jur. Tina Dhanda Kalsi, seniorjurist i Forbrugerrådet
  • Cand. jur. Christina Moshøj, seniorkonsulent i Danske Medier
  • Cand. soc. Jens Christian Nielsen, lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet
  • Cand. jur. Nicholas Rahui Webster Rømer, fuldmægtig i Justitsministeriet
  • Cand. psych. Kuno Sørensen, Red Barnet