Tilbudsavisen er et meget stærkt medie. Ingen tvivl om det. Det gælder også for Føtex. Men bliver den ved med at være så stærk?
Ikke nødvendigvis mener man i Føtex.
“Vi er meget glade og tilfredse med vores tilbudsavis. Men Danmark er kendetegnet ved et meget stort antal tilbudsaviser, der dropper ind af brevsprækkerne, og samtidig er der et ret stort antal “Nej tak” skilte. Så kigger vi længere frem, er der nok ikke tvivl om, at tilbudsavisen vil blive svækket”, siger Føtex-direktør, Carsten Hansen og fortsætter:
“Kigger vi på fremtidens forbrugere, så er de opdraget på en anden måde og har andre vaner – de er måske ikke lige så vant til at bruge tilbudsavisen – og det er bl.a. for at få bragt Føtex-navnet tættere ind på dem, at vi har valgt at bruge medierne på en helt ny måde for os”.
Kampagnen, der fik premiere fredag aften, er skabt af ÅrhusKontoret, som vandt budgettet sidste efterår under betydelig opmærksomhed – bl.a. i kraft af en bemærkelsesværdig deltagelse af Grey’s nordiske topchef, Carl Erik Kjærsgaard, samt Uncle’s tidligere kreative direktør, Per Pedersen.
Føtex er faktisk i år i fuld gang med at fejre 50 års fødselsdag – selve fødselsdagen ligger i efteråret – men Carsten Hansen understreger, at der ikke er tale om en fødselsdags-kampagne.
“Fødselsdags-kampagnen har været tilrettelagt længe sammen med enVision og er i fuld gang. Man kan ikke udelukke, at der kommer noget fødselsdag ind i den nye kampagne, men den er ikke tænkt sådan. Går det som vi tror og håber, så er der tale om en langsigtet kampagne”, siger Carsten Hansen.
Universet er bygget op om det fiktive ø-samfund, Knolø. Her, langt ude i tågen, bor en gruppe mildest talt anderledes mennesker, og fixpunktet er øens købmandsbutik, der i stort set alle henseender er så langt fra føtex, som man kan tænke sig.
Knolø-universet rulles ud i en række film, som skal køre i reklameblokkene på tv. Her møder seerne beboerne og især købmandsfamilien, hvis ældste søn rejser til den virkelige verden og får job i Føtex.
Herfra sender han breve til sin familie og fortæller om sine oplevelser, og efter bedste evne forsøger købmandsfamilien at efterligne den måde, Føtex driver forretning på – hvilket mildest talt fører til en række absurde situationer.
Men da det drejer sig om at tune sig ind på fremtidens forbrugere, spiller nettet selvsagt en meget stor rolle i den nye kampagne.
Online-delen omfatter et website og en Knolø-udgave af Facebook, Ansigtsbogen. Facebook-brugere kan forbinde sit eget facebook-indhold til Ansigtsbogen, og eksempelvis billeder fra ens Facebook-fotoalbums bliver så integreret i Knoløs Ansigtsbog.
Online-delen af kampagnen skal desuden bruges til en elevkampagne, hvor Føtex via Knolø-universet vil rekruttere nye elever til varehusene, og hvor eksisterende elever i Føtex kan fungere som ambassadører.
Jonas Nørregaard og Rasmus Dunvad fra AarhusKontoret har sammen med tekstforfatteren Kristel Krøjer og instruktør Peter Harton skabt figurerne og miljøet på Knolø. Den digitale del er skabt af Thomas Stokholm.
Kampagnen skal ses som en overordnet branding, og den vil således være mindre vareorienteret end normalt for Føtex. Carsten Hansen udelukker dog ikke, at der kan dukke tilbud op.
Se den første film her
Se sitet på www.knolo.dk