Rabatkuponer er blevet lovlige – men hvorfor kun trække rundt med de traditionelle trykte af slagsen? De fleste danskere har jo en mobiltelefon – og har den altid med sig – så hvorfor ikke bruge den til rabatkuponer.
Den kan i virkeligheden gøre det mere målbart og styrbart for forretninger.
Det mener i hvert fald folkene bag firmaet LeCoup. Tre partnere med baggrund i marketing og it-verden har sat sig sammen med en række udviklere, og skabt et system, som de håber både detailhandel og andre vil tage til sig.
Lige nu er de i gang med at præsentere sig over for annoncører og mediabureauer og de forventer at gå i luften til december.
At der kan være et potentiale for rabatkuponer på mobilen, er director hos OMD, Peter Loell, enig i.
“De fleste er enige i, at ideen er fantastisk og vi kan se konturerne af noget, der kan blive stort. Det mangler bare at finde sin form. Jeg har set flere eksperimenter – men jeg har endnu ikke set noget, der har fungeret i stor skal,” siger Peter Loell og understreger, at han endnu ikke har set LeCoups løsning, så den har han ikke nogen mening om.
Han peger generelt på et stort problem for rabatkuponer i forhold til dagligvarehandlen.
“Det kan sagtens lade sig gøre at distribuere rabatkuponer via mobilen – men der er problemer i forhold til at kunne indløse dem i en kassesluse i supermarkedet,” siger Peter Loell.
Det er Peder van der Schaft, der er den ene af de tre partnere bag LeCoup, enig i.
“Derfor retter vores koncept sig heller ikke mod dagligvarehandlen. Vi satser på forretninger, hoteller, cafeer og restauranter, hvor der er tale om ganske få ekspeditioner og hvor der er en dialog mellem kunden og ekspedienten,” siger Peder van der Schaft og fortsætter:
“Der foregår det til gengæld smertefrit og forretningerne får et værktøj, som er meget mere målbart og styrbart end de har via kuponer i f.eks. trykte medier. Desuden får forbrugerne bedre mulighed for at have kuponerne på sig. De har jo næsten altid telefonen på sig, mens mange glemmer de trykte kuponer.”
Peder van der Schaft peger desuden på, at mobiltelefonen er et langt mere dynamisk værktøj for forretningerne.
“Via telefonen får man flere muligheder for hele tiden at styre udsendelsen efter behov og samtidig registrere effekten. Man kan også kan få flere informationer om, hvem der anvender kuponerne,” siger Peder van der Schaft.
LeCoup giver mulighed for både at udsende kuponer via en App til både iPhone og Android eller via SMS – alt afhængig af, hvad der passer den enkelte forretning bedst.
Peder van der Schaft har baggrund i marketingverdenen – bl.a. fra Kristelig Fagbevægelse og Telmore. De to andre partnere er Torben Kovaltsenko fra Onlimited Aps og online manager i en dansk webshop, Claus Jakobsen.