Nyt Google-certifikat skal hjælpe de mindre annoncører

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Ny AdWords-certificering vil ikke gøre en forskel for de store bureauers medarbejdere, men kan skille fårene fra bukkene for de mindre annoncører.

Google meddelte i sidste uge, at den skifter ud: Google Advertising Professionals erstattes af Google AdWords Certificerings-program.

“AdWords er efterhånden så komplekst, at der er et klart behov for en fundamental grunduddannelse, som mange kan tage – og netop for at bureauerne, der investerer tid i at få uddannet deres medarbejdere, kan differentiere sig”, sagde Google Danmarks direktør Peter Friis i en pressemeddelelse.

Frank Andersen, direktør i Omnicom Media Group, står foran at skulle dykke ned i detaljerne i Googles nye udspil, men siger helt overordnet:

“Det nye program er mere omfattende og stiller større krav til den certificerede, og en professionalisering og differentiering af markedet er en god idé. Det er let at komme i gang med at annoncere via Google, men det er langt mere komplekst at få den fulde effekt – til den lavest mulige pris – af AdWords,” siger Frank Andersen.

Den nye certificering skal ifølge Google imødekomme en feedback fra små og mellemstore annoncører, der har peget på det tidskrævende i at finde rundt blandt de mange nye former for webbureauer.

“Det er nok her, at den nye certificering gør den største forskel. Enhver kan håndtere andres annoncering via Google, og det slår mange sig op på – og en slags Gule Sider med Google certificering for netop de små og mellemstore annoncører vil være en fordel,” siger Frank Andersen.

Omincom Media Group 10 medarbejdere, der udelukkende arbejder med annoncering på søgemaskinerne – samme specialisering har andre mediabureauer – og her ser Frank Andersen ikke Google-certificeringen som en egentlig opgradering.

“For de bureauer, der arbejder med AdWords sammen med de store annoncører, vil certificeringen ikke i sig selv gøre en stor forskel. Selvfølgelig skal vi have certifikaterne og være Google Certified Partner, men vi kommer næppe til at bruge dem i dagligdagen. Men som uddannelses-trin for nye medarbejdere kan det være nyttigt. Vi hæfter os nok lige så ved, at APIer – altså det at kunne trække data automatisk ud – bliver om ikke gratis, så i al fald billigere fremover,” siger Frank Andersen.