Sidste efterår sagde Ikea farvel til sit bureau og samarbejdspartner gennem fem år, Hjaltelin Stahl, som bl.a. havde skabt et prisbelønnet univers med ”Kvalitetstestet af hverdagen”.
Nyt bureau blev – efter en pitch – We Love People, og allerede ved den lejlighed blev der lagt op til en mere utraditionel kommunikationsplatform. Indtil nu har Ikea dog ikke været markant på tv i samme grad som “Kvalitetstestet af hverdagen”. Men nu rulles der et nyt koncept ud.
I slutningen af 2012 introducerede Ikea Danmark en ny strategi og en ny kommunikationsplatform. Forbrugerne skulle opleve et Ikea, der talte mere ”til hjertet og drømmene” – bl.a. ved i langt højere grad at involvere og engagere danskerne.
I sommer blev der varmet op til det nye koncept, og tidligere på efteråret lancerede Ikea for alvor konceptet Hjemmeholdet på nettet og de sociale medier. Her kan danskerne dele deres udfordringer med hjemmeindretningen med hinanden og med Ikea på internettet og de sociale medier.
Gevinsten for de mest udfordrede er, at Ikea sender Hjemmeholdet hjem til familien, som får en total make-over af et af hjemmets rum. Nu bærer Ikea konceptet ud af de sociale medier og ind i reklameuniverset – således tager Ikea skridtet fuldt ud og går på tv med ny reklamefilm optaget hjemme hos danskerne.
”Den vigtigste opgave med Ikeas kommercielle kommunikation er at vise, at vi med vores sortiment og indretningskompetencer kan løse selv de mest umulige udfordringer og behov og samtidigt få folks personlighed til at skinne igennem det færdige resultat. Den opgave kan man løse på mange måder, men vores greb er at tage udgangspunkt i det virkelige liv og fortælle de virkelige historier fra danskernes egne hjem,” siger Lena Gaarde, marketingchef hos Ikea Danmark.
Hun fortsætter:
”I den virkelige verden løser vi virkelige udfordringer i virkelige hjem. Det er afsættet i vores nye reklamefilm.”
I den nye reklamefilm har Ikea og WeLovePeople skiftet studiet ud med et rigtigt hjem, hvor Hjemmeholdet er rykket ud for at give en families dagligstue en total make-over. Det er første gang, at Ikea har optaget en reklamefilm hjemme i et virkeligt hjem.
Idéen til Hjemmeholdet blev til, da Ikea besluttede, at man på en ny og anderledes måde ville lære mere om danskernes boligsituation, udfordringer, behov og drømme. Ikea ville inviteres indenfor i danskernes hjem, så det blev konkrete udfordringer, der kom på bordet.
Hvad danskerne indtil videre har delt af udfordringer med hinanden og IKEA, og hvordan udvalgte udfordringer er blevet løst, kan ses her eller på Facebook.
Første reklamefilm hjemme fra danskerne kan ses her:
Og en længere version kan ses her: