Af Emil Malte Simonsen, emil.s@bureaubiz.dk
Truthmark skal sikre, at pressefotos bliver brugt til at fortælle den rigtige historie.

Canon Nordic har udviklet 'Truthmark', der skal sikre pressefotos mod fake news og hjælpe fotograferne med at sikre, at deres billeder bliver brugt i den rigtige kontekst.

Et billede siger som bekendt 1000 ord. Det kan dog være et problem for pressefotos, hvor billederne kan bruges uden for kontekst til at fortælle en helt anden historie end den faktiske.

Det vil kameraproducenten Canon Nordic nu gøre op med. De har derfor udviklet ‘TruthMark’ – en international database, der skal sikre fotografierne mod misbrug og historieforvanskning.

Canon Nordic har sammen med Uncle Grey udviklet et ‘forfalskningssikret online værktøj, hvor fotografer kan mærke deres billeder med den sande historie bag, ved hjælp af helt særlige digitale aftryk,’ lyder det i en pressemeddelelse. 

Fotograferne skal sikre deres billeder ved at oploade dem i den internationale database, og selv skrive historien bag, så både fotografer og læsere kan være sikre på, at billedet bliver brugt i den rigtige kontekst. 

”Billeder kan let blive brugt til de helt forkerte formål – og der er ikke noget, der er mere frustrerende for en fotograf. Vi forsøger konstant at forhindre det, men det sker igen og igen. Hvis vi kunne blive forsikret om, at vores billeder altid bliver brugt i den rette kontekst, så ville vi være langt i kampen mod fake news” siger Ivor Prickett, dobbelt World Press-vindende freelance fotojournalist, i pressemeddelelsen.

Canon Nordic forventer, at initiativet vil være et første skridt i kampen mod fake news, da virksomheden håber at bidrage til at reducere globalt misbrug af billeder i fremtiden. 

”Hos Canon Nordic møder vi ofte fotografer, der har oplevet at få misbrugt sine billeder. Både af medier og af private personer. Med Truthmark vil vi bremse denne udvikling og bidrage med en løsning på problemet. I en global kontekst fortjener vi at få den sande historie – måske mere nu, end nogensinde før. Og det er det, Truthmark skal bidrage til”, siger Jenni Lindström, marketing director hos Canon Nordic, i pressemeddelelsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club