Af Julie Kolbeck julie@kforum.dk

Fælles sparring, mere gennemsigtig, stor kreativitet og bedre film. Sådan lyder ambitionerne bag det nye produktionsselskab Octopuss startet af instruktørerne Sune Albinus, Mikkel Blaabjerg, Johan Stahl og Klaus Spendser.

De fire prisvindende reklamefilmsinstruktører Sune Albinus, Mikkel Blaabjerg, Johan Stahl og Klaus Spendser er gået sammen i stiftelsen af et nyt produktionsselskab under navnet Octopuss.

Via kreativ sparring og benhårdt arbejde på samtlige projekter søger de fire instruktører at nå deres målsætning om at blive blandt de vigtigste tre spillere på markedet i Danmark. Meningen med Octopuss er kort og godt; endnu bedre film.

Klaus Spendser, instruktør og medejer i Octopuss, siger:

”Vi ønsker både at forbedre os selv og især de film, vi laver. Vi vil hellere have færre, men stærkere projekter, frem for en stor volumen af produktioner, så vi sikrer det højeste kreative niveau i alle dele af processen.”

En talentfuld trup:

Det instruktørdrevne produktionsselskab har allerede fået en række nye talenter i stald, herunder både animationsinstruktøren William Reynish og den norske skuespiller Jakob Oftebro.

Johan Stahl, der fungerer som Octopuss direktør, siger:

”William Reynish har lavet en af de bedste animationsafgangsfilm nogensinde, og han har allerede prøvet kræfter med flere reklamefilmsprojekter. Han er et af de der få supertalenter, som man ser på miles afstand.”

Den bioaktuelle Jakob Oftebro, som blandt andet er kendt fra DR-serien 1864, Skammerens datter og Kon-tiki, har sideløbende med skuespillerkarrieren prøvet kræfter som reklamefilmsinstruktør og har netop instrueret en række reklamefilm for Norske Selvaag.

Det er planen, jævnfør selskabets navn, at foretagendet skal rumme yderligere to til tre instruktører:

En blæksprutte har otte arme, et intelligent hoved og er vel det tætteste man kommer på en alien her på jorden,” siger Johan Stahl.

Han uddyber:

“Instruktørerne i Octopuss er selvstændige arme forbundet til en krop, hvor vi bruger hinandens styrker i pitch-processer og udviklinger af ideer og i den fortsatte kreative proces. Tilsammen har vi jo over 90-års erfaring i at fortælle historier, skabe universer og karakterer, og derfor har vi nu skabt en ramme, hvor hvert projekt får kærlighed fra samtlige instruktører i selskabet og det vil styrke den enkeltes vision og udvikling, mener vi.”

Internationale spillere

Alle fire instruktører arbejder i udlandet og har derfor repræsentation i flere lande. I Danmark varetages den internationale repræsentation af Agent Zoo ved Martin Bardum.

”Det er vigtigt for instruktørerne at komme ud og prøve kræfter med andre bureauer, fremmede filmhold og andre typer film, end dem, vi laver herhjemme. Det udvikler dem, og det kan kun gavne dansk reklamefilm” siger Martin Bardrum.

Octopuss bygger endvidere ovenpå det syv år gamle produktionsselskab Green Copenhagen, som ejes af Mikkel Blaabjerg og Sune Albinius. Således er der allerede et køreklart setup, som kan varetage danske produktionsopgaver.

En produktion med et formål:

Octopuss arbejder desuden ud fra præmissen om ’production with a purpose’, hvormed en del af overskuddet fra hver enkelt film vil blive brugt på projekter som skaber renere vand.

”Hver gang, vi har lavet en film, sætter vi sammen med kunden en nål på et verdenskort, der markerer et projekt” siger Mikkel Blaabjerg fra Octopuss.

Sune Albinus tilføjer:

“Det kan ligeså godt være et brønd-projekt i Darfur som oprensning af plastik i Stillehavet – det vigtigste er at det forbedrer kvaliteten af vand globalt.”

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club